m MENSEN ALS SLEUTELFACTOREN Medewerkers vormen de cruciale factor bij het leveren van klantwaarde door de Rabobank Groep. Hun inzet en kennis bepalen de resultaten en hun houding bepaalt de identiteit. In 1999 werd bij veranderingen veel van medewerkers gevraagd op het gebied van flexibiliteit en productiviteit. Dit vergde ook hun begrip. 40 Rabobank Groep Jaarverslag 1999 1) De Rabobank Groep doet uitgebreid verslag van haar activiteiten op dit terrein in het Sociaal Jaarverslag 1999. Het menselijk kapitaal is voor de Rabobank Groep de sleutelfactor voor klantwaarde en zakelijk succes. Medewerkers staan immers voor het directe en indirecte contact met de klant. Zij moeten de doel stelling 'klantwaarde realiseren' waarmaken. De Rabobank Groep faciliteert dit door middel van management en technologieën.1» Het beleid voor human-resourcesmanagement (HRM) hangt nauw samen met de kern van de cultuur, die wordt belichaamd door de drie kerndocumenten van de groep. Dit zijn het ambitiestatement, de gedragscode en het strate gisch kader. Hierin zijn klantwaarde, netwerk organisatie, verbetering van de dienstverlening, geografische expansie en verbreding van het productaanbod actuele thema's. In de afgelopen jaren zijn enkele belangrijke doelstellingen van het HRM-beleid gereali seerd. Er is in toenemende mate sprake van volwassen arbeidsverhoudingen. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers zich steeds meer zelf verantwoordelijk voelen voor hun loopbaan en voor het op peil houden en uitbreiden van hun kennis en vaardigheden. Zij ervaren een vol wassen relatie met hun managers. De oplei dingsmogelijkheden zijn ruim en medewerkers waarderen dat in hoge mate. Ook is er veel interne doorstroom binnen de groep, wat de employability ten goede komt. Acht uitdagingen voor het HRM-beleid In 1999 zijn acht uitdagingen geformuleerd als richtlijn voor het HRM-beleid van de Rabobank Groep (zie kader). Hiervan zijn twee van bijzonder belang, omdat uit medewerkers- onderzoek blijkt dat de tevredenheid daarover minder groot is. In de eerste plaats zal in de komende periode bijzondere aandacht worden besteed aan de kwaliteit en de stijl van het management. In de tweede plaats zal worden onderzocht hoe de arbeidsvoorwaarden zijn aan te passen in de richting die bestaande en potentiële nieu we medewerkers belangrijk vinden. 1^1 Pauline van Leeuwen, voorzitter Rabobank Vrouwennetwerk Het Vrouwennetwerk staat voor onderlinge ondersteuning en voor bevordering van doorstroming van vrouwen. Hoewel het aannamebeleid prima is en talent niet ont breekt, zien we nog weinig vrouwen op sleutelfuncties. Individuele en collectieve factoren bemoeilijken die doorstroom, ook een traditionele 'mannencultuur' maakt het niet altijd makkelijk. Een gevarieerd personeelsbestand, ondersteund door diver siteit in arbeidsvoorwaarden, is nodig. Uiteindelijk profiteren we daar allemaal van." Medewerkers Acht uitdagingen voor het HRM-beleid 1. Realiseren klantwaarde: Human-resourcesmanage- ment stimuleert een ondernemende en professionele beroepshouding en zo de realisatie van goede producten en diensten voor de klant. 2. Bereiken synergie: Brede samenwerking levert meer waarde op. Medewerkers zijn bereid en in staat om kennis te delen en te integreren. Ze vinden de juiste partners en werken samen. 3. Stimuleren betrokken medewerkers: Medewerkers zijn verwant met de ambities, waarden en normen van de bank. De motivatie gaat verder dan een zakelijke ruil relatie tussen werkgever en werknemer. 4. Verhogen kwaliteit van de arbeid: Er is een evenwicht tussen belasting en belastbaarheid, werk en privé, ontplooiing en overtrokken eisen. 5. Zorgen voor managementkwaliteit: Het management stimuleert betrokken medewerkers, hanteert de cultuur van aanspreekbaarheid en geeft actief leiding aan veran deringen. 6. Elkaar aanspreken op prestaties: Eenheden en mensen worden beoordeeld op effectiviteit, kwaliteit en productiviteit. 7. Moderne werkgever met eigen identiteit: De arbeidsvoorwaarden sluiten aan bij zowel de manier van klantgericht ondernemen als de huidige, individuele behoeften van werknemers. Differentiatie tussen concernonderdelen is mogelijk. 8. Actief optreden arbeidsmarkt: Een zelfbewuste Rabobank draagt uit wat de organisatie is en kan. De Rabobank is actief geïnteresseerd in werknemers die passen bij de ambities van onze organisatie Mening van medewerkers Ter illustratie volgen enkele uitkomsten van het onderzoek 'Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat' (Popia) dat jaarlijks wordt gehouden onder medewerkers van de Rabobank. De uitkomsten zijn vergeleken met het resultaat bij 20 grote bedrijven. Vergelijkende uitkomsten Popia-peiling 1999 (in Stelling Rabobank Andere Groep bedrijven De Rabobank biedt mij voldoende opleidingsmogelijkheden voor mijn huidige werk De Rabobank biedt mij voldoende mogelijkheden voor persoonlijke ontplooiing Alles overwegende ben ik als medewerker tevreden over het werken bij de Rabobank Op onze afdeling werken we goed samen om het werk gedaan te krijgen Ik ben tevreden over mijn salaris in ver gelijking met een salaris voor een soort gelijke functie bij andere bedrijven Ik ben tevreden over de manier waarop mijn directe manager leidinggeeft Competenties en kennismanagement Het ontwikkelen van medewerkers en het behoud van de optimale inzetbaarheid blijft een essentiële opdracht voor het HRM-beleid. Het realiseren van klantwaarde vraagt immers spe cifieke competenties als inlevingsvermogen en deskundigheid. De Rabobank Groep verwacht van haar mede werkers ondernemerschap: actief en klantge richt functioneren. Klanten moeten de ambities van de bank in de houding van haar medewer kers herkennen. De Rabobank Groep functioneert als netwerk organisatie en deze blijkt een bron voor nieuwe vaardigheden. De samenwerking tussen de con cernonderdelen valt of staat met vertrouwen en transparante communicatie. Voor de Rabobank geldt niet alleen 'kennis is macht', maar ook 'het delen van kennis is macht'. De groep onderkent dat voor een goede uitwisseling van kennis en informatie zowel samenwerkingsplat- forms als nieuwe systemen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie (ICT) nodig zijn. Kennismanagement wordt een cruciaal instrument in de komende jaren. 86 58 67 52 80 68 68 74 33 42 46 55

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1999 | | pagina 22