VERZEKEREN Zowel bij het schadebedrijf als bij het levenbedrijf was in 1999 sprake van een flinke groei. Privatisering van de sociale zekerheid leidt ertoe dat klanten steeds meer zelf de zorg dragen voor hun aanvullende verzekeringen. Daarbij zal Interpolis, het competentiecentrum voor verzekeringen binnen de groep, een belangrijke rol spelen. Jaap van Duijn, Robeco Groep 34 Rabobank Groep Jaarverslag 1999 Openingstijden verruimd De openingstijden van de Rabo Orderlijn wer den aangepast aan de openingstijden van de Amerikaanse beur zen. Dit betekent dat de openingstijd is ver ruimd tot tien uur's avonds. Continu verbetering internetbeleggen In 1999 zijn voor de klanten van de Rabobank doorlopend verbeteringen en verfijningen aan gebracht in de beleggingsdienstverlening via Medio augustus werd het on-linebeleggers- pakket geïntroduceerd waarmee beleggers zich bij aan- en verkoopbeslissingen kunnen laten ondersteunen door researchinformatie van IRIS, het onderzoeksinstituut van de Rabobank en de Robeco Groep. Sinds 1 oktober 1999 kunnen beleggers via de Rabobanksite en via de Rabo Orderlijn beleggen in de 500 belangrijkste aandelenfond sen op de Europese beurzen en in Noord- Amerika. Dit betreft onder andere de beurzen van Frankfurt, Londen, Madrid, Zürich, Parijs, Wall Street, Nasdaq en Canada. Het volgen van beleggingsportefeuilles via de 'bank op maat' op de Rabobanksite is uitge breid en vergemakkelijkt met functies als rang schikking op product, sector en land, rende mentsberekeningen, te raadplegen transactie overzichten en de persoonlijk samen te stellen koersenmonitor. Verbetering effectendienstverlening De effectendienstverlening bij de Rabobank heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Daarbij zijn in incidentele gevallen fouten gemaakt, niet alleen in de verwerking maar ook in de advisering. Om de kans op fouten bij de effectendienstver lening te beperken zijn in 1999 aanvullende maatregelen genomen. Zo zijn de toezichthou dende taken van Rabobank Nederland gecon centreerd in het Bureau Toezicht en Compliance dat rechtstreeks aan de hoofddirec tie rapporteert. Voorts is het besturingsinstrumentarium verbe terd. De Rabobank beschikt nu over een geau tomatiseerd systeem dat zekerheden en ver plichtingen van klanten a la minute in beeld brengt. Ook wordt bij de selectie en screening van (nieuwe) medewerkers nog meer dan voor heen nadrukkelijk gelet op integriteit, opleiding en werkervaring. Met dit pakket van maatregelen wordt tevens voldaan aan de door de Stichting Toezicht Effectenverkeer ingevoerde Nadere Regeling Toezicht Effectenverkeer 1999. Meer over beleggen op www.rabobankgroep.nl/diensten Het fonds Robeco, waar het voor de Robeco Groep allemaal mee begon, behaalde in 1999 zijn hoogste beleggingsresultaat ooit: 62,2%. Een mooi jubileumcadeau! Natuurlijk zaten de markten mee, maar belangrijker was toch onze beleggingsaanpak. Die is, of het nu om aandelen- of obligatie beleggingen gaat, steeds zeer systematisch en gedisciplineerd. Op die manier denken we het voor onze aandeelhouders goed te doen, ook in de jaren dat de markten wat minder uitbundig zijn." "In 1929 is Robeco begonnen als een initiatief van zeven Rotterdamse zaken mensen, met een beginvermogen van 600.000 gulden. In december 1999 bestonden we zeventig jaar. Het beheerde vermogen is inmiddels tot boven de 100 miljard euro gegroeid, mede dankzij de miljarden die we inmiddels voor de Rabobank en haar klanten beheren. Verzekeren 35 De verzekeraar Interpolis bestond in 1999 dertig jaar en maakt sinds 1990 deel uit van de Rabobank Groep. Inmiddels heeft Interpolis een markante plaats verworven in de top van de Nederlandse verze- keringsmarkt. Het vertrouwen van de verzekerden en de stevige relatie met lokale Rabobanken vormen de basis van dit succes. Ook 1999 is voor Interpolis weer een goed jaar geweest. De premieomzet steeg met 15% tot 2.867 miljoen. Zowel het levenbedrijf als het schadebedrijf droegen daaraan bij. Bij het levenbedrijf bedroeg de groei 17%, bij het schadebedrijf 11%. Het operationele resultaat nam met 11% toe tot 187 miljoen. Employment benefits In 1999 is veel energie besteed aan de uitbouw van 'employment benefits' als een van de speer punten van de Rabobank Groep. De dienstver lening is gericht op werkgevers en werknemers en raakt de kern van het financieren, organise ren, binden en belonen van de factor arbeid. Daarbij gaat het om verzekeringen voor door betaling van salaris bij ziekte en arbeidsonge schiktheid, geïntegreerde service voor verzuim- beheersing en faciliteiten en voorzieningen op het gebied van onder meer pensioenen en admi nistratie. In lijn met de snel groeiende vraag naar individuele aanvullingen op bestaande arbeidsvoorwaarden zullen in de toekomst nieuwe elementen aan de dienstverlening wor den toegevoegd. Inspelen op nieuwe regelgeving Privatisering van de sociale zekerheid, een terugtredende overheid en vernieuwde wetge ving op het gebied van ziekte en arbeidsonge schiktheid hebben in Nederland geleid tot een verschuiving van verantwoordelijkheid van de overheid naar werkgevers. Interpolis speelt hierop in door het aanbieden van diensten aan werkgevers op het gebied van verzekering, beheer en terugdringing van het ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheidsverzekering en Arbowetgeving. Hierbij staat het bieden van integrale oplossingen voorop, mede door samenwerking met prominente partners. Verzuimbeheersing In 1998 werd tezamen met CZ groep, Relan Arbo en Adecco Personeelsdiensten 'Compaan Verzuimbeheersing' opgericht. In 1999 werd in samenwerking met vijf landelijke Arbodiensten 'Interpolis Verzuimnetwerk' opgericht. Arbodiensten, reïntegratiebedrijf en verzekeraar werken in deze beide organisaties nauw samen op het gebied van arbeid en zorg, Arbodienst- verlening, reïntegratie en vervangende arbeid. Op deze wijze kan schade door ziekte en arbeidsongeschiktheid worden beperkt en wordt een bijdrage geleverd aan de continuïteit in de relatie tussen werkgevers en werknemers.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1999 | | pagina 19