l Jfih* Bankieren 31 w 30 Rabobank Groep Jaarverslag 1999 SPAREN Hoewel sparen in de afgelopen jaren door de relatief lage rente weinig aantrekkelijk was, vervult de Rabobank Groep nog altijd een prominente rol in de spaarmarkt. Van de parti culiere spaarmiddelen in Nederland is circa 40% toevertrouwd aan de Rabobank Groep. Groei spaargeld kent opleving In de tweede helft van de jaren negentig heeft het gunstige beursklimaat klanten ertoe bewo gen in toenemende mate hun geld via de beurs te gaan beleggen. De spaarlust is in die periode afgenomen. Autonome groei spaargeld (in miljarden euro's) 1995 1996 1997 1998 1999 In de jaren 1995, 1996, 1997 en 1998 bedroeg de autonome groei van het spaargeld 1 a 2 miljard. In 1997 bedroeg de totale stijging van de spaargelden 5,7 miljard (13%). De reden hiervan is gelegen in het feit dat in dat jaar de cijfers van de Robeco Groep voor het eerst zijn meegeconsolideerd. In 1999 is er wel sprake geweest van een grotere toename van de spaargelden met 3,4 miljard (7%). Een ver klaring hiervoor ligt in het feit dat de beurs koersen in de eerste 10 maanden van 1999 vooral zijwaarts hebben bewogen. De laatste twee maanden van het afgelopen jaar waren echter, wat de ontwikkeling van de koersen betreft, wel euforisch te noemen. Dat heeft eind vorig jaar nog niet geleid tot het op grote schaal doorsluizen van spaargelden richting beleggingen. Spaarbankboekjes opgeheven Het gebruik van het aloude spaarbankboekje is in 1999 definitief beëindigd. Deze werkwijze werd te arbeidsintensief en te kostbaar. Op het hoogtepunt waren er 3 miljoen boekjes in omloop. De laatste circa 14.000 nog in gebruik zijnde boekjes zijn per 1 september 1999 omge zet in rekeningafschriften. Klanten die daar prijs op stelden, konden hun afgetekende spaarbankboekje als herinnering behouden. BETALEN De Rabobank Groep verzorgt ongeveer een derde van het Nederlandse betalingsverkeer. Dagelijks worden miljoenen betalingen en over schrijvingen verzorgd. In 1999 werd circa 40% van alle overschrijvingen en acceptgiro's via internetbankieren en telebankieren gedaan. Rabo Totaalpakket blijft groeien Het aantal klanten met een Rabo Totaalpakket is in 1999 met bijna 90.000 gegroeid tot 440.000. Met het Rabo Totaalpakket beschikken klanten over een persoonlijk afgewogen pakket van moderne betaal- en spaarfaciliteiten, waar onder een europas met pincode en chipknip, een telespaarrekening, Rabofoon, telebankieren en desgewenst een doorlopende reisverzekering. Gemak van elektronische bediening Klanten hebben steeds meer behoefte aan snelle en betrouwbare financiële informatie en bijbe horende diensten. Dit blijkt uit de sterke toename in het gebruik van elektronische diensten bij de Rabobank Groep. In 1999 maakten 1,3 miljoen klanten (1998: 950.000) gebruik van de Rabofoon. Zij belden in 1999 in totaal 34 mil joen keer voor rekeninginformatie en voor het verrichten van overboekingen, een stijging van 30% ten opzichte van 1998. Per maand werden via Rabofoon gemiddeld 300.000 transacties verricht. Uit oogpunt van veiligheid is dit per Rabofoon vooralsnog alleen mogelijk tussen eigen (spaar)rekeningen. Vaker betalen via internet en telebankieren Het aantal betalingen via internet en teleban kieren groeit snel. In december 1999 ontving en verwerkte Rabobank circa 9,3 miljoen (decem ber 1998: 7,5 miljoen) opdrachten vanuit tele bankieren. Hiervan waren rond 1,5 miljoen ingebracht door particulieren en 7,8 miljoen door bedrijven. De verwachting is dat betalen via deze route ook de komende jaren een grote vlucht blijft nemen. Het gebruik van papieren overschrijvingen blijft niettemin belangrijk. Dit aantal bleef vrijwel stabiel en bedroeg in december 1999 ongeveer 11,5 miljoen. Vaker betalen met pin Klanten betalen in het dagelijkse geldverkeer steeds vaker met hun pinpas. Hierdoor is het gebruik van de pinautomaat in 1999 door klanten van de Rabobank met ongeveer 20% gestegen. Chipknipgebruik blijft nog achter Het gebruik van de chipknip blijft achter bij de verwachtingen. Toch ziet de Rabobank Groep de toekomst van dit nieuwe betaalmiddel met vertrouwen tegemoet. Het aantal keren dat met de chipknip wordt betaald groeit gestaag, vooral door het gebruik in telefooncellen en parkeergelegenheden. Het aantal plekken waar mensen ermee terechtkunnen neemt snel toe. De acceptatie en het gebruik zijn verder te verhogen door de kaart voor meer functies dan betalen in te richten. Daarnaast is in 1999 overeengekomen dat de chipknip van de samen werkende banken en de chipper van de Postbank door elkaar gebruikt kunnen worden. Om dit mogelijk te maken worden alle betaal automaten aangepast. Betalingsverkeer voor de overheid In april 1999 tekenden het ministerie van Financiën en Rabobank Nederland een meer- jarencontract voor het verzorgen van het betalingsverkeer voor de meeste departementen van de rijksoverheid. In juli 1999 werd een aanvullende overeenkomst getekend voor het inkomende betalingsverkeer voor de Belastingdienst. Betalen in euro Op 1 januari 1999 werd de euro ingevoerd in het girale betalingsverkeer. Tegelijk werd het de nieuwe standaardvaluta bij beleggingen. Dankzij een gedegen voorbereiding en uitvoeri ge tests is de omschakeling zonder noemens waardige problemen verlopen. Inmiddels maken ongeveer 14.000 klanten gebruik van een euro rekening bij de Rabobank. In 1999 is de Rabobank Groep zich blijven bezighouden met de voorbereiding op de fysie ke invoering van de euromunten en -bankbiljet ten. Zo verscheen het boekje 'Eurowijs' en werd een lespakket voor basisscholen geïntro duceerd. Daarnaast is voor het geven van voor lichting over de euro een samenwerking aange gaan met diverse ouderenbonden. Ook werd er nieuw voorlichtingsmateriaal ontwikkeld dat in 2000 aan klanten beschikbaar wordt gesteld. Chipknipgebruik Ruim 6 miljoen van de Rabobankpashouders beschikt over een chipknip. Circa 25% hiervan maakt inmid dels gebruik van de chipknip. Meer over bankieren op www.rabobankgroep.nl/diensten Berlinda Westra, Raboshop Haaksbergen Rabobank Haaksbergen opende 2 juli 1999 als eerste een zoge noemde Raboshop in Plusmarkt Leusink. Het experiment van de bankwinkel past in het nieuwe distributiebeleid, waarbij de banken zelf invulling geven aan een bediening die is toegespitst op de loka le situatie. Ervaringen en reacties van klanten zijn dermate positief dat ook elders ondernemers en lokale Rabobanken zich oriënteren op zo'n samenwerking. "Klanten kunnen bij ons in de supermarkt terecht voor eenvoudige financiële diensten zoals betalen, sparen, lenen en verzekeren. Bovendien werd een geldautomaat geplaatst die ook buiten ope ningsuren van de winkel is te bereiken. Klanten waren in het begin wel nieuwsgierig, maar keken de kat uit de boom. Nu zijn ze eraan gewend en veel klanten vinden het'supermarktbankieren'toch wel praktisch en gemakkelijk."

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1999 | | pagina 17