Rabobank Groep Jaarverslag 1999 Medewerkerswaarde Doel voor het kompas medewerkerswaarde is een verdere toename van de medewerkersloyali teit. Deze wordt jaarlijks gemeten in het zoge heten 'Popia-onderzoek'. De tevredenheid van medewerkers is in 1999 geïndexeerd op 100. Streefwaarde voor 2002 is 120. Financiële stabiliteit Bij het kompas financiële stabiliteit wordt gestuurd op het bereiken van de voor lokale Rabobanken gewenste solvabiliteit, rentabiliteit en bancaire productiviteit. Klachtenmanagement Goede klachtenafhandeling is een ander instru ment dat bijdraagt aan de verhoging van klant waarde. Door zich uitdrukkelijk open te stellen voor de mening van klanten, geeft de Rabobank Groep inhoud aan de ambitie om klanten de best mogelijke financiële diensten te bieden. Het voorkomen van klachten moet natuurlijk eerste prioriteit zijn. Maar daarbij past meteen een goed klachtenmanagement. Klachtenmanagement kent twee aspecten: aller eerst elke klacht zorgvuldig afhandelen, maar tegelijk ook de informatie uit klachten opti maal benutten om de dienstverlening nog beter toe te snijden op de wensen van de klant. We proberen eerlijk en objectief tot een acceptabele oplossing te komen. Dat lukt niet altijd. Een klacht over een beleggingsadvies dat achteraf teleurstellend uitpakt, kan - als het advies gezien alle omstandigheden in redelijkheid gegeven kon worden - niet worden gehonoreerd. Dat kun je tien keer uitleggen, maar zeker als het om forse bedragen gaat, is dat soms moeilijk te verkroppen. Incidenteel gebeurt het ook dat een bank moeite heeft om haar fout toe te geven. Bemiddeling van onze zijde kan dan een duwtje in de goede richting geven." Patricia Arnoldus-Smit, Klachtenservice Rabobank Nederland "Overal gaat wel eens iets fout, dus ook in de financiële dienstverlening. Een overschrijving die niet klopt; vervelend, maar het gebeurt. Vergeet niet dat zulke onvolkomenheden meestal snel en zonder omhaal worden rechtgezet door medewerkers van de banken zelf. Wij bemiddelen als een klant en de bank er zelf niet uitkomen. Bij klach ten die bij onze afdeling terechtkomen gaat het niet alleen om geld, maar vaak ook om emoties. Met beide gaan we heel zorgvuldig om, want het allerbelangrijkste - de relatie met de klant - staat op het spel. We houden daarbij oog op de belangen van de klant en die van de bank. De neiging om klachten te honoreren is soms groot, vaak ook om nega tieve publiciteit te voorkomen. Maar de grootste klagers hebben niet altijd gelijk. Ook moeten we waken voor precedenten die daarmee al snel worden geschapen. Daarmee doe je andere klanten tekort. Voor dit werk moet je dus geen slappe knieën hebben. Klantwaarde 21 Klachtenprocedures Het is van belang dat een klant weet waar hij met een klacht terechtkan. In overeenstemming met interbancaire afspraken hanteert de Rabobank daarvoor de volgende procedure: In eerste instantie kan een klant zich wenden tot zijn eigen lokale bank; persoonlijk of via een brief aan de directie. Meestal leidt dit tot een goede oplossing. Is een klant niet tevreden met de door de bank geboden oplossing, dan kan hij zijn klacht centraal indienen bij de Klachtenservice Rabobank Nederland. De Klachtenservice onderzoekt de kwestie opnieuw en zoekt in overleg met de betrokken lokale bank alsnog naar een passende oplossing. Voor particuliere klanten bestaat ook de moge lijkheid om een klacht voor te leggen aan een externe geschillen- of klachteninstantie, zoals de Geschillencommissie Bankzaken. Voorlichting over klachtenprocedure In 1999 hebben de lokale banken hun klanten onder meer via een brochure in de bankhal uit drukkelijk attent gemaakt op de diverse klach tenprocedures. Mede daardoor was er in 1999 sprake van een toename van het aantal centraal ingediende klachten. In totaal ontving Klachtenservice Rabobank Nederland 1.437 (991) klachten. Hoewel vermindering van het aantal klachten het uitgangspunt blijft, stelt de Rabobank Groep het op prijs dat klanten de moeite nemen om hun minder positieve erva ringen over de dienstverlening kenbaar te maken. Hierdoor kan zij pogen deze klachten op te lossen en waar nodig maatregelen treffen om herhaling te voorkomen. Verdeling klachten 1999 Registratie van de in 1999 bij Klachtenservice Rabobank Nederland ingediende klachten geeft het volgende beeld: Aard van klachtverdeling betalingsverkeer 47 algemeen (zorgvuldigheid, bejegening, beleid) 19% hypotheek 9 effecten 8 kredietverlening 5 opzegging relatie/uitwinning zekerheden 5 verzekering 3 sparen 3 overige1 Totaal 100% Bijna de helft van de klachten valt onder betalings verkeer. Dit hangt samen met de enorme omvang van deze kernactiviteit, de centrale afwikkeling ervan en met de ruime variëteit aan zaken in deze categorie. Het gaat hierbij om binnen- en buiten landse overboekingen, transacties via geld- en betaalautomaten, telebankieren, Rabofoon, cards, cheques, rekeningafschriften, et cetera. Leereffect van klachten Om de afhandeling van klachten verder te stroom lijnen start in 2000 een project met als doelstelling verdere verhoging van de klanttevredenheid door beter gebruik van het leereffect van klachten. Meer over de klachtenprocedures op www.rabobankgroep.nl/jaarverslag

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1999 | | pagina 12