K KLANTWAARDE Het leveren van klantwaarde is het primaire doel van de Rabobank Groep. Onder klantwaarde wordt ver staan de waarde die de klant toekent aan de dienstver lening van de groep. Klantwaarde laat zich afleiden uit onder meer tevredenheid, loyaliteit, intensiteit van de relatie en marktaandelen. Om hierop te kunnen sturen, werden in 1999 drie kompassen geïntroduceerd. 18 Rabobank Groep Jaarverslag 1999 Alliantie met DG Bank In oktober 1999 hebben de Rabobank Groep en DG Bank (Deutsche Genossenschaftsbank AG, Frankfurt am Main) het voornemen bekend gemaakt om hun krachten te bundelen in een strategische alliantie. DG Bank is de gemeenschappelijke zakenbank van ruim 2.200 lokale coöperatieve banken, die samen zo'n 30 miljoen klanten bedienen vanuit 18.000 kantoren. De eerste stap in de samenwerking betreft de samenvoeging van de activiteiten op het gebied van corporate en investment banking van beide partners in een nieuwe onderneming. Het langetermijndoel is te komen tot een Europese financiële groep, die is gebaseerd op een net werk van coöperatieve financiële dienstverle ners. De alliantie staat uitdrukkelijk open voor andere coöperatieve banken in Europa en biedt alle ruimte voor de vorming van meer joint ventures op andere terreinen van de financiële dienstverlening, zoals vermogensbeheer en private banking. Italiaanse kandidaat-partner In december 1999 hebben de Rabobank Groep, de Duitse DG Bank en de Italiaanse banken- groep Credito Cooperativo een intentieverkla ring ondertekend. Hierin is afgesproken om na te gaan op welke wijze Credito Cooperativo zou kunnen aansluiten bij de alliantie van de Rabobank Groep en DG Bank. Het ligt in de bedoeling om in de eerste helft van 2000 daar over tot concrete afspraken te komen. Daarnaast is afgesproken dat Robeco als ver mogensbeheerder binnen de Rabobank Groep ondersteuning gaat geven aan de Italiaanse coöperatieve Iccrea Holding. Dit zal onder meer gebeuren door het aanbieden van Robeco- producten. Meer over internationale samenwerking op www.rabobankgroep.nl/jaarverslag Steve Grosso, De Lage Landen Financial Services, Berwyn (VS) "De acquisitie van 'Tokai'door De Lage Landen heeft voor De Lage Landen Financial Services Inc. nieuwe kansen gecreëerd, hier in Amerika èn in Europa. Zo konden we in het eerste kwartaal van 2000 twee majeure contracten afsluiten die voortvloeiden uit de relatie van De Lage Landen met de Rabobank. Beekman Coulter, fabrikant van diagnostische en bloedmetings- apparatuur en klant van Rabobank International, selecteerde ons voor een 'private label'financieringsprogramma. Daarbij ging het om meer dan 100 miljoen. Ook arrangeerden en syndiceerden we een leasecontract met een omvang van 22,5 miljoen met AGCO Corporation of Atlanta in Georgia. Deze onderneming is mondiale producent en distribu teur van landbouwmachines en joint-venturepartner van De Lage Landen. De samenwerking met de Rabobank Groep opent dus zonder twijfel vele deuren. En gezien haar internationale reputatie en kennis, verwachten we dat de bank een belangrijke rol blijft spe len bij de ontwikkeling van ons bedrijf." Klantwaarde 19 Om te onderzoeken hoe klant waarde het best in beeld is te brengen, zijn in 1999 nieuwe meetinstrumenten ontwikkeld. Want de Rabobank Groep wil over haar activiteiten niet alleen verslag doen in financiële termen. Maatstaven voor klantwaarde Onder klantwaarde wordt verstaan de waarde die de klant toekent aan de dienstverlening van de Rabobank. Klantwaarde laat zich afleiden uit de tevredenheid, loyaliteit en de mate waarin de Rabobank door de klant wordt aanbevolen bij anderen. Daarnaast zijn het aantal diensten die een klant afneemt, de intensiteit van de relatie en het marktaandeel belangrijke indica toren voor klantwaarde. die van Rabobank Nederland helpen bij het stellen van prioriteiten en het vaststellen van beleid: kompas klantwaarde; kompas medewerkerswaarde; kompas financiële stabiliteit. Jaarlijks worden doelstellingen geformuleerd voor elk van de drie kompassen. Hierbij wordt altijd rekening gehouden met verschillende fac toren. Deze factoren zijn een open oog voor behoeften van individuele klanten, betrokken heid bij de gemeenschap, het permanente stre ven naar efficiency en effectiviteit, een volwas sen arbeidsverhouding en coachend leiderschap. Duidelijk is dat het forse inspanningen en stuurmanskunst vergt om alle - soms schijnbaar tegenstrijdige - belangen in de coöperatie in goed evenwicht te brengen en te houden. Kompassen In 1999 werden drie kompassen geïntrodu ceerd waarmee de Rabobank Groep wil sturen op het even wicht tussen klant waarde, medewerkers- waarde en financiële stabiliteit. Kompassen voor lokale Rabobanken Om invulling te geven aan de hoofddoelstelling - het genereren van klantwaarde - is in 1999 niet alleen een instrument ontwikkeld dat klantwaarde meet, maar zijn ook twee meetme thoden ontwikkeld die de belangrijkste voor waarden voor het realiseren van klantwaarde in kaart brengen: de toewijding van de medewer kers en de financiële stabiliteit. Dit resulteert in drie kompassen die het bestuur van de lokale banken en haar medewerkers en Klantwaarde De doelstellingen voor klantwaarde in het jaar 2002 luiden als volgt: De helft van de volwassen afnemers van financiële diensten in Nederland heeft een rela tie met de Rabobank. Het aantal klanten dat drie of meer produc ten afneemt van de bank groeit tot 60%. De klantloyaliteit neemt toe met 20%. Het aantal leden van de lokale banken ver dubbelt zich tot 20% van het aantal klanten.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1999 | | pagina 11