De ambitie van de Rabobankorganisatie Hoe de Rabobankorganisatie in de wereld wil staan De Rabobankorganisatie is in Nederland opgericht door onder nemende mensen die nagenoeg geen toegang hadden tot de kapitaalmarkt. Ze heeft een traditie in het midden- en kleinbedrijf en met name in de agrarische sector. Door op coöperatieve basis samen te werken is een financiële instelling ontstaan die het klanten mogelijk maakt hun financiële ambities in te vullen. Dit vormt het kompas van de Rabobankorganisatie: zij wil het mensen en onder nemingen mogelijk maken onafhankelijk en volwaardig deel te nemen aan het economische verkeer. De organisatie biedt alle financiële diensten die voor deelname aan het economische verkeer in een moderne samenleving noodzakelijk zijn. Ze heeft zich in Nederland ontwikkeld tot een brede financiële dienstverlener die haar diensten op eigentijdse wijze wil vormgeven voor mensen en ondernemingen ook elders in de wereld. De Rabobankorganisatie vindt dat een duurzame ontwikkeling van welvaart en welzijn een zorgvuldige omgang met natuur en leef milieu vergt. Hieraan wil ze met haar activiteiten bijdragen. Ze respecteert de cultuur en de gebruiken van het land van vestiging voorzover die niet strijdig zijn met haar doelstelling en waarden. Bij alle activiteiten die ze onderneemt, zal de Rabobankorganisatie het onderhouden van haar solvabiliteit en liquiditeit als voorwaarde voor continuïteit hanteren. De doelstelling Wij, medewerkers en bestuurders van de Rabobankorganisatie, kiezen als vertrekpunt en doelstelling het belang van de klant. Wij willen voor hem of haar waarde scheppen door: - het bieden van de best mogelijke financiële diensten die klanten als passend ervaren; - het bieden van continuïteit van onze dienstverlening overeen komstig het langetermijnbelang van de klant; - betrokkenheid van de bank bij de klant en zijn omgeving waardoor realisatie van ambities mede mogelijk wordt gemaakt. De waarden Wij vinden het belangrijk dat klanten ons ervaren en herkennen in: - integriteit: handelen overeenkomstig de bedoelingen die wij zeggen te hebben; - respect: zo met klanten omgaan dat zij het respect van de bank ervaren; - deskundigheid: in staat zijn om wat we zeggen waar te maken. De legitimatie van de Rabobankorganisatie in de maatschappij Wij stellen ons open voor het oordeel van hen voor wie onze dienstverlening van betekenis is. Klanten die hun betrokkenheid bij de bank vormgeven in een lidmaatschap verwerven zeggenschap over onze koers en de wijze waarop wij bijdragen aan het realiseren van hun ambities.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1998 | | pagina 7