De mensen in de Rabobankorganisatie HOOFDSTUK 5 Gemotiveerde en deskundige medewerkers, bestuurders en toezichthouders vormen samen de verbinding tussen de financiële dienstverlening van de Rabobankorganisatie en haar klanten. Hun inzet en professionaliteit is erop gericht om toegevoegde waarde aan de klant te leveren. De oriëntatie op de belangen van de klant is in 1998 nadrukkelijk verankerd zowel in de missie en cultuur van de organisatie als in de juridische structuur. Als coalitie van klanten en medewerkers wordt de Rabobank mede aangestuurd door bijna 4.000 gekozen leden die deel uitmaken van de besturen en de raden van toezicht van de lokale Rabobanken. De medewerkers in 1998 De medewerkers van de Rabobankorganisatie spelen een centrale rol bij het realiseren van klantwaarde. Hun betrokkenheid en deskundigheid zijn cruciaal voor een optimale bediening van de klanten. In dit verband hecht de Rabobankorganisatie aan een goed sociaal beleid. Daarbij wordt uitgegaan van volwassen arbeids verhoudingen met verantwoordelijkheden voor bank en medewerker. Door het bieden van ruime opleidings- en ontwikkelingsmogelijk heden en passende arbeidsvoorwaarden worden de betrokkenheid en motivatie van medewerkers bevorderd. In 1998 is wederom veel aandacht besteed aan 'employability'. Vergroting van de inzetbaarheid van medewerkers is in het belang van zowel medewerkers als de bank en haar klanten. Medewerkers dienen gekwalificeerd te zijn voor hun huidige functies en zich tijdig voor te bereiden op toekomstige functies. Kennisverwerving en opleiding vormen dan ook de kern van het beleid om de inzetbaar heid van medewerkers te vergroten. Ook het bevorderen van de mobiliteit van medewerkers is onderdeel van dat beleid. Medewerkers zullen tijdens hun loopbaan open moeten staan voor veranderingen. Voor de bank geldt namelijk dat ze met de snel veranderende omstandigheden moet kunnen meeveranderen. Voor klanten betekent het dat de kwaliteit van de dienstverlening ook in de toekomst is gegarandeerd. Opleidingen en RabobankAcademie Goedgeschoolde medewerkers kunnen beter aan de behoeften van klanten voldoen en zijn breder inzetbaar. Daarbij wordt de financiële dienstverlening kennisintensiever. Dit betekent dat de bank moet investeren in opleidingen. Bovendien vragen medewerkers vaak ook zelf om scholingsfaciliteiten, als investering in zichzelf om goed inzetbaar te blijven en om plezier in hun werk te houden. De Rabobankorganisatie biedt haar medewerkers daarom onder meer via de RabobankAcademie al jaren ruime opleidingsmogelijkheden. De RabobankAcademie verzorgt zelf opleidingen of ontwikkelt leergangen samen met andere opleidingsinstellingen. Daarnaast adviseert ze over het externe opleidingsaanbod. Via de academie kunnen medewerkers algemene niveauverhogende opleidingen volgen, zoals het verkorte MEAO-traject, de speciale HEAO- opleidingen en de MBA-opleidingen. Verder zijn er in samenwerking met de betreffende eenheden van Rabobank Nederland cursussen ontwikkeld om de vakinhoudelijke deskundigheid van de mede werkers op een hoger plan te brengen.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1998 | | pagina 42