De mensen in de Rabobankorganisatie
HOOFDSTUK 5
Gemotiveerde en deskundige medewerkers, bestuurders en
toezichthouders vormen samen de verbinding tussen de financiële
dienstverlening van de Rabobankorganisatie en haar klanten. Hun
inzet en professionaliteit is erop gericht om toegevoegde waarde aan
de klant te leveren. De oriëntatie op de belangen van de klant is in
1998 nadrukkelijk verankerd zowel in de missie en cultuur van de
organisatie als in de juridische structuur. Als coalitie van klanten en
medewerkers wordt de Rabobank mede aangestuurd door bijna 4.000
gekozen leden die deel uitmaken van de besturen en de raden van
toezicht van de lokale Rabobanken.
De medewerkers in 1998
De medewerkers van de Rabobankorganisatie spelen een centrale
rol bij het realiseren van klantwaarde. Hun betrokkenheid en
deskundigheid zijn cruciaal voor een optimale bediening van de
klanten. In dit verband hecht de Rabobankorganisatie aan een goed
sociaal beleid. Daarbij wordt uitgegaan van volwassen arbeids
verhoudingen met verantwoordelijkheden voor bank en medewerker.
Door het bieden van ruime opleidings- en ontwikkelingsmogelijk
heden en passende arbeidsvoorwaarden worden de betrokkenheid
en motivatie van medewerkers bevorderd.
In 1998 is wederom veel aandacht besteed aan 'employability'.
Vergroting van de inzetbaarheid van medewerkers is in het belang
van zowel medewerkers als de bank en haar klanten. Medewerkers
dienen gekwalificeerd te zijn voor hun huidige functies en zich tijdig
voor te bereiden op toekomstige functies. Kennisverwerving en
opleiding vormen dan ook de kern van het beleid om de inzetbaar
heid van medewerkers te vergroten. Ook het bevorderen van de
mobiliteit van medewerkers is onderdeel van dat beleid.
Medewerkers zullen tijdens hun loopbaan open moeten staan voor
veranderingen. Voor de bank geldt namelijk dat ze met de snel
veranderende omstandigheden moet kunnen meeveranderen. Voor
klanten betekent het dat de kwaliteit van de dienstverlening ook in
de toekomst is gegarandeerd.
Opleidingen en RabobankAcademie
Goedgeschoolde medewerkers kunnen beter aan de behoeften van
klanten voldoen en zijn breder inzetbaar. Daarbij wordt de
financiële dienstverlening kennisintensiever. Dit betekent dat de
bank moet investeren in opleidingen. Bovendien vragen medewerkers
vaak ook zelf om scholingsfaciliteiten, als investering in zichzelf om
goed inzetbaar te blijven en om plezier in hun werk te houden. De
Rabobankorganisatie biedt haar medewerkers daarom onder meer
via de RabobankAcademie al jaren ruime opleidingsmogelijkheden.
De RabobankAcademie verzorgt zelf opleidingen of ontwikkelt
leergangen samen met andere opleidingsinstellingen. Daarnaast
adviseert ze over het externe opleidingsaanbod. Via de academie
kunnen medewerkers algemene niveauverhogende opleidingen
volgen, zoals het verkorte MEAO-traject, de speciale HEAO-
opleidingen en de MBA-opleidingen. Verder zijn er in samenwerking
met de betreffende eenheden van Rabobank Nederland cursussen
ontwikkeld om de vakinhoudelijke deskundigheid van de mede
werkers op een hoger plan te brengen.