De klanten en Rabobank International HOOFDSTUK 3 Behalve een turbulent jaar, onder andere door de hectiek op de finan ciële markten, is 1998 voor Rabobank International ook een jaar geweest van aanzienlijke groei. Het balanstotaal nam met 49% toe tot ƒ316 miljard, met name door de uitbreiding van de activiteiten op de financiële markten. Ook het derivatenbedrijf groeide flink met 36%. Om te kunnen voorzien in de toenemende vraag van klanten naar diensten en producten op het gebied van financiële markten en corporate finance, was op beide terreinen sprake van uitbouw en integratie. In 1998 hebben omvangrijke investeringen in mensen en systemen de professionele organisatie van Rabobank International verder vorm gegeven. Het aantal medewerkers groeide met ruim 25% tot circa 4.400. Deze stijging werd voor bijna driekwart in het buiten land gerealiseerd. Klantwaarde op basis van kennis Net als voor de Rabobankorganisatie als geheel is waarde scheppen voor klanten ook voor Rabobank International vertrekpunt en doelstelling. Klantwaarde leveren op basis van kennisintensieve dienstverlening is het centrale thema. Binnen dat kader heeft Rabobank International gekozen voor een strategie als wereldwijde nichespeler. De bank richt zich op bedrijven in de voedings- en agro-industrie. bedrijven en instellingen in de gezondheidssector, inclusief de farmaceutische industrie, alsmede eersteklas financiële instituten, zoals pensioenfondsen, verzekeraars en banken. In Nederland richt Rabobank International zich daarnaast ook op het grote internationale bedrijfsleven. Om haar kernklanten wereldwijd optimaal te kunnen bedienen beschikt Rabobank International inmiddels over een internationaal net van 116 vestigingen in 34 landen. Dat netwerk werd verder versterkt door de opwaardering tot volledige bank van de vestigingen in Istanbul en Shanghai, alsmede door de vestiging van nieuwe bruggenhoofden in India en Japan. Van balansbank naar adviesbank De financiële wereld wordt in toenemende mate gekenmerkt door voortgaande desintermediatie en securitisatie. Dit proces houdt in dat ondernemingen in plaats van bankkrediet op te nemen hun financiering steeds meer buiten de bankbalans om regelen door schuldtitels aan beleggers uit te geven. Als gevolg daarvan verandert de rol van banken in toenemende mate van klassieke kredietverlener in financiële bemiddelaar. De instabiele situatie op de financiële markten na de zomer leidde tot een (tijdelijke) onderbreking van dit proces. Alom wordt verwacht dat de inmiddels op de professionele markten ingevoerde euro en het ontstaan van één Europese kapitaalmarkt het proces naar desintermediatie en securitisatie verder zullen stimuleren. Tevens leidt de introductie van de euro tot een ingrijpende verandering van de concurrentieverhoudingen. Rabobank International leverde zelf opnieuw een belangrijke bijdrage aan de heersende securitisatietrend. Na de succesvolle securitisatie van een deel van haar kredietportefeuille in 1997 gaf de bank institutionele beleggers in 1998 de mogelijkheid opnieuw te participeren in met haar kredietportefeuille verbonden schuldtitels. De transformatie van Rabobank International in een financiële bemiddelaar kreeg in 1998 verder gestalte. Dit weerspiegelt zich in een opnieuw verder afnemend aandeel van de rentebaten in de

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1998 | | pagina 30