De klanten en Rabobank International
HOOFDSTUK 3
Behalve een turbulent jaar, onder andere door de hectiek op de finan
ciële markten, is 1998 voor Rabobank International ook een jaar
geweest van aanzienlijke groei. Het balanstotaal nam met 49% toe tot
ƒ316 miljard, met name door de uitbreiding van de activiteiten op de
financiële markten. Ook het derivatenbedrijf groeide flink met 36%.
Om te kunnen voorzien in de toenemende vraag van klanten naar
diensten en producten op het gebied van financiële markten en
corporate finance, was op beide terreinen sprake van uitbouw en
integratie. In 1998 hebben omvangrijke investeringen in mensen en
systemen de professionele organisatie van Rabobank International
verder vorm gegeven. Het aantal medewerkers groeide met ruim 25%
tot circa 4.400. Deze stijging werd voor bijna driekwart in het buiten
land gerealiseerd.
Klantwaarde op basis van kennis
Net als voor de Rabobankorganisatie als geheel is waarde scheppen
voor klanten ook voor Rabobank International vertrekpunt en
doelstelling. Klantwaarde leveren op basis van kennisintensieve
dienstverlening is het centrale thema. Binnen dat kader heeft
Rabobank International gekozen voor een strategie als wereldwijde
nichespeler. De bank richt zich op bedrijven in de voedings- en
agro-industrie. bedrijven en instellingen in de gezondheidssector,
inclusief de farmaceutische industrie, alsmede eersteklas financiële
instituten, zoals pensioenfondsen, verzekeraars en banken.
In Nederland richt Rabobank International zich daarnaast
ook op het grote internationale bedrijfsleven.
Om haar kernklanten wereldwijd optimaal te kunnen bedienen
beschikt Rabobank International inmiddels over een internationaal
net van 116 vestigingen in 34 landen. Dat netwerk werd verder
versterkt door de opwaardering tot volledige bank van de
vestigingen in Istanbul en Shanghai, alsmede door de vestiging van
nieuwe bruggenhoofden in India en Japan.
Van balansbank naar adviesbank
De financiële wereld wordt in toenemende mate gekenmerkt door
voortgaande desintermediatie en securitisatie. Dit proces houdt in
dat ondernemingen in plaats van bankkrediet op te nemen hun
financiering steeds meer buiten de bankbalans om regelen door
schuldtitels aan beleggers uit te geven.
Als gevolg daarvan verandert de rol van banken in toenemende
mate van klassieke kredietverlener in financiële bemiddelaar. De
instabiele situatie op de financiële markten na de zomer leidde tot
een (tijdelijke) onderbreking van dit proces.
Alom wordt verwacht dat de inmiddels op de professionele markten
ingevoerde euro en het ontstaan van één Europese kapitaalmarkt
het proces naar desintermediatie en securitisatie verder zullen
stimuleren. Tevens leidt de introductie van de euro tot een ingrijpende
verandering van de concurrentieverhoudingen. Rabobank
International leverde zelf opnieuw een belangrijke bijdrage aan de
heersende securitisatietrend. Na de succesvolle securitisatie van een
deel van haar kredietportefeuille in 1997 gaf de bank institutionele
beleggers in 1998 de mogelijkheid opnieuw te participeren in met
haar kredietportefeuille verbonden schuldtitels.
De transformatie van Rabobank International in een financiële
bemiddelaar kreeg in 1998 verder gestalte. Dit weerspiegelt zich in
een opnieuw verder afnemend aandeel van de rentebaten in de