Naast de bediening op afstand wordt persoonlijk contact door veel
klanten op prijs gesteld. Om deze contacten te intensiveren hebben
40 lokale Rabobanken in 1998 invulling gegeven aan een nieuw
bankhalconcept. Hierbij wordt het aanspreekpunt gevormd door
de cliëntadviseurs van de Rabobanken, die samen met hun
gespecialiseerde collega's maatwerk aanbieden aan de klanten.
Om het contact te vergemakkelijken hanteren Rabobanken veelal
openingstijden die zijn afgestemd op de wensen van hun klanten.
Nieuwe producten
Door de goede samenwerking tussen onderdelen van de Rabobank-
organisatie onder meer op het gebied van productontwikkeling, zijn
de bijna 1.800 kantoren van de lokale Rabobanken in staat om hun
producten effectief en tegen lage kosten aan te bieden. Dit komt
onder meer tot uitdrukking in het aantal klanten dat gebruikmaakt
van het RaboTotaalPakket, inmiddels ruim 350.000. Dit pakket
omvat naast een betaalrekening met europas met pincode en een
Museumjaarkaart onder meer een Rabocard (creditcard), en de
faciliteiten Rabo TeleSparen (sparen via telefoon of computer),
Rabofoon, Rabo Telebankieren, Rabo Interhelp Extra (o.a.
documentenregistratie). Daarbij hebben alle klanten met een
RaboTotaalPakket een Chipknipper gekregen, waarmee zij thuis
hun chipknip kunnen opladen.
Ruim 6 miljoen klanten van de Rabobank beschikken over een
chipknip. Hoewel het gemak en de betrouwbaarheid zich inmiddels
hebben bewezen, bleef het gebruik ervan achter bij de verwachtingen.
Door het bestaan van twee verschillende kaartsystemen is het aantal
acceptatiepunten achtergebleven. De verwachting is echter dat door
samenwerking tussen de verschillende partijen het aantal acceptatie-
punten en daarmee het gebruik van de chipknip in 1999 verder zal
toenemen.