Naast de bediening op afstand wordt persoonlijk contact door veel klanten op prijs gesteld. Om deze contacten te intensiveren hebben 40 lokale Rabobanken in 1998 invulling gegeven aan een nieuw bankhalconcept. Hierbij wordt het aanspreekpunt gevormd door de cliëntadviseurs van de Rabobanken, die samen met hun gespecialiseerde collega's maatwerk aanbieden aan de klanten. Om het contact te vergemakkelijken hanteren Rabobanken veelal openingstijden die zijn afgestemd op de wensen van hun klanten. Nieuwe producten Door de goede samenwerking tussen onderdelen van de Rabobank- organisatie onder meer op het gebied van productontwikkeling, zijn de bijna 1.800 kantoren van de lokale Rabobanken in staat om hun producten effectief en tegen lage kosten aan te bieden. Dit komt onder meer tot uitdrukking in het aantal klanten dat gebruikmaakt van het RaboTotaalPakket, inmiddels ruim 350.000. Dit pakket omvat naast een betaalrekening met europas met pincode en een Museumjaarkaart onder meer een Rabocard (creditcard), en de faciliteiten Rabo TeleSparen (sparen via telefoon of computer), Rabofoon, Rabo Telebankieren, Rabo Interhelp Extra (o.a. documentenregistratie). Daarbij hebben alle klanten met een RaboTotaalPakket een Chipknipper gekregen, waarmee zij thuis hun chipknip kunnen opladen. Ruim 6 miljoen klanten van de Rabobank beschikken over een chipknip. Hoewel het gemak en de betrouwbaarheid zich inmiddels hebben bewezen, bleef het gebruik ervan achter bij de verwachtingen. Door het bestaan van twee verschillende kaartsystemen is het aantal acceptatiepunten achtergebleven. De verwachting is echter dat door samenwerking tussen de verschillende partijen het aantal acceptatie- punten en daarmee het gebruik van de chipknip in 1999 verder zal toenemen.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1998 | | pagina 27