De klanten en hun lokale Rabobanken
HOOFDSTUK 1
Zowel de zakelijke als de particuliere klanten van de Rabobank-
organisatie hebben in 1998 kunnen profiteren van een overwegend
gunstig economisch klimaat. Hierdoor nam de vraag naar financiële
diensten bij de 445 Rabobanken opnieuw sterk toe. Deze groei is een
weerspiegeling enerzijds van het economische tij en anderzijds van de
uitbreiding van de dienstverlening van de lokale Rabobanken. Naast
de woningmarkt en de bedrijfsinvesteringen gaf de beursontwikkeling
een extra impuls aan de activiteiten. Minder gunstige ontwikkelingen
tekenden zich afin de varkenshouderij.
Vanuit de ambitie om de beste financiële dienstverlener voor hun
klanten te zijn, richten de 445 Rabobanken zich specifiek op de
behoeften van alle klanten in hun werkgebied. Dit gebeurt door het
aanbieden van diensten en producten op maat, die zich onder
scheiden in kwaliteit, snelheid, gemak en prijs. Betrokken mede
werkers die bekend zijn met de situatie ter plaatse, staan daarnaast
borg voor een persoonlijke binding met de klanten in hun werk
gebied. Dat klanten dit waarderen, blijkt uit de opnieuw sterk
toegenomen vraag naar de dienstverlening door de Rabobanken.
Zij konden hierdoor hun posities op veel fronten in de zakelijke en
particuliere dienstverlening verstevigen.
PROCENTUELE STUGING VAN DE KREDIETVERLENING
Particulieren, agrarisch en handel, industrie en dienstverlening (HID)
via Rabobanken en Rabohypotheekbank
18%
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
AGRARISCH
HID
In 1998 nam het groeitempo van de kredietverlening van de lokale
Rabobanken en Rabohypotheekbank verder toe tot 13 (12)%. De
groei van de kredietverlening aan particulieren was met 16 (17)%
weliswaar iets lager dan in 1997, maar nog steeds zeer krachtig.
Een belangrijke factor was daarbij de voortdurende hausse op de
woningmarkt, waar de verwachte afkoeling zich niet of nauwelijks
voordeed. Ook de gestaag dalende hypotheekrente in combinatie
met stijgende woningprijzen leidde tot een grotere vraag van
particulieren naar woninghypotheken. Het aantal nieuwe hypotheken
dat in 1998 werd ingeschreven kwam op een recordhoogte van
120.100.
Dankzij de overwegend gunstige conjunctuur en vaak verbeterde
bedrijfsresultaten was er een krachtige toename van de investeringen
door ondernemers in de handel, industrie en dienstverlening (HID).