Die onzekerheid ligt niet zozeer in de eigen systemen, maar in het feit dat de dienstverlening mede afhankelijk is van externe factoren zoals telefoonverbindingen, stroomvoorziening, software van derden en dergelijke. Om eventuele verstoringen het hoofd te kunnen bieden, wordt verder gewerkt aan calamiteitenscenario's teneinde in voorkomende gevallen de dienstverlening zo ongestoord mogelijk te kunnen continueren. Inspelen op nieuwe klantbehoeften Door de terugtredende overheid en privatisering van de sociale zeker heid worden zakelijke en particuliere klanten in toenemende mate geconfronteerd met risico's in de sociale sfeer. Dit heeft geleid tot de behoefte aan nieuwe verzekeringen op het terrein van loonderving, zorg, pensioen en sparen, en aan speciale personeelsarrangementen. De Rabobankorganisatie heeft in 1998 diverse stappen ondernomen om haar dienstenpakket uit te breiden met werkgevers- en werk nemersvoorzieningen. Binnen Interpolis is de eenheid Employment Benefits opgericht die op dit punt als coördinatiecentrum opereert, in nauwe samenwerking met andere bedrijfsonderdelen. Zij richt zich zowel op grote ondernemingen als op het midden- en klein bedrijf. Bovendien richt Employment Benefits zich ook op de uitvoeringsinstanties voor de sociale zekerheid en branche- en koepelorganisaties. Het aanbod varieert van eenvoudige pakketten tot complete werknemersarrangementen en transparant maatwerk. Het gaat daarbij om het aanbieden van zowel verzekeringen als bancaire, lease- en beleggingsproducten, maar ook om advisering en uitvoering van werkzaamheden die horen bij verzuimbeheersing en reïntegratie van voorheen arbeidsongeschikte medewerkers. Mede tegen de achtergrond van de wens om de klantenbediening op het terrein van werkgevers- en werknemersvoorzieningen uit te breiden, is de Rabobankorganisatie in 1998 fusiebesprekingen aangegaan met de Coöperatie Achmea. Bij deze gesprekken werd op veel terreinen overeenstemming bereikt. Zo ontstond concreet zicht op de vorming van een brede financiële groep op coöperatieve basis, die zowel bankieren, verzekeren, pensioenvoorzieningen, hulp verlening als vermogensbeheer zou omvatten. De wens om klanten op vrijwel alle manieren al deze producten en combinaties daarvan te kunnen bieden, was een belangrijke drijfveer achter deze fusie besprekingen, evenals het ontstaan van de grotere financiële markt ten gevolge van de invoering van de euro. Bij de fusiebesprekingen bleek echter dat de partijen geen afspraken konden maken met betrekking tot de inrichting van het vermogensbeheer binnen de nieuw te vormen groep. Het is teleurstellend dat deze kloof niet kon worden overbrugd, omdat samenwerking tussen beide coöperatieve dienstverleners een flinke stap voorwaarts zou zijn geweest. Desalniettemin is de Rabobankorganisatie ook vandaag uitstekend toegerust om haar klanten te bedienen op het gebied van werknemers- en werkgeversvoorzieningen. De activiteiten op dit terrein zullen op eigen kracht versneld worden uitgebouwd. Klantwaarde bepaalt strategie Was de Rabobank tot 31 december 1998 de grootste guldensbank ter wereld, na de invoering van de euro per 1 januari 1999 is zij een middelgrote speler in euroland. De veranderende verhoudingen in Europa maken het noodzakelijk om vernieuwend en kostenefficiënt te opereren. Dit maakt bezinning en zorgvuldige afweging nodig over de wijze waarop de Rabobankorganisatie in deze internationale omgeving wil opereren. De Rabobank is, met haar scala aan financiële diensten op haar thuismarkt en met haar internationale contacten, inmiddels goed voorbereid op de uitdagingen die de nieuwe bancaire marktomgeving zal brengen. Bij dit alles blijft de strategie onverminderd gehandhaafd: klantwaarde als doelstelling, bij voorkeur groei langs organische weg en waar nodig via acquisitie, en samenwerking met andere partijen waar dat vanuit klantbelang is gewenst.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1998 | | pagina 17