Ook de internationale activiteiten van de groep kennen die samen
hang. Rabobank International, het internationale bankbedrijf van
de Rabobankorganisatie, werd ontwikkeld om haar Nederlandse
klanten ook in het buitenland te kunnen bedienen. In het afgelopen
jaar heeft een versnelde ontwikkeling plaatsgevonden van de
activiteiten op de wereldwijde financiële markten. Drijfveer hier
achter is dat de klanten van Rabobank International, met name
grote bedrijven op het gebied van voeding, landbouw en gezond
heidszorg en eersteklas financiële instellingen, in toenemende mate
om zulke diensten vragen. De Rabobankorganisatie ontwikkelt zich
aldus meer en meer tot intermediair in de financiële dienstverlening.
In dit proces vervult Rabobank International een belangrijke rol.
Om deze diensten zelf te kunnen leveren heeft de Rabobank
- met behoud van doelstelling en eigen cultuur - een tussensprint
gemaakt op dit gebied. Dit vond plaats in een jaar waarin de
financiële markten gaandeweg onder invloed kwamen van de
economische crises in Azië en Rusland. Desalniettemin is Rabobank
International relatief goed door deze periode gekomen. Gekozen is
voor een beheerste verdere groei van de activiteiten van Rabobank
International, waarbij de in 1998 snel uitgebouwde activiteiten op
de financiële markten zorgvuldig worden ingebed in de bestaande
dienstverlening.
Invoering van de euro
Bij het voorbereiden van de Rabobankorganisatie op de toekomst
hoorde uiteraard het aanpassen en gereed maken van de organisatie
voor de invoering van de euro per 1 januari 1999 en de aanpassing
van systemen aan het jaar 2000. Beide processen samen vergden de
inzet van circa 1.700 direct en ruim 5.000 zijdelings betrokken
medewerkers, verspreid over alle onderdelen. Het streven was
erop gericht klanten zo weinig mogelijk te laten merken van het
millenniumvraagstuk en klanten juist zo veel mogelijk voor te
lichten met betrekking tot de komst van de euro en de consequenties
daarvan voor hun financiële zaken en hun economisch handelen.
Met name op het terrein van de eurovoorlichting heeft de Rabo
bankorganisatie het voortouw genomen.
De Rabobankorganisatie startte al in 1996 met de voorbereiding op
de euro. In 1998 heeft de bank bij de voorbereiding op de invoering
van de euro haar klanten nadrukkelijk als uitgangspunt genomen.
Via voorlichtingscampagnes zijn in het voorbije jaar met name
zakelijke, maar ook particuliere relaties veelvuldig en uitgebreid
geïnformeerd over de gevolgen die de nieuwe munt voor ze zal
hebben. In dit kader zijn ruim 300.000 relaties in het midden- en
kleinbedrijf, 350.000 beleggers en duizenden grotere bedrijfsrelaties
door middel van brochures en lezingen voorgelicht over de euro.
Op de laatste dag van 1998 en in het eerste weekeinde van 1999
zijn bij de Rabobank alle benodigde euroaanpassingen doorgevoerd
in onder meer de effectenadministraties, productadministraties en
betalingsverkeersystemen. Dankzij de inzet van veel medewerkers is
daarmee de eerste fase van het EMU-project succesvol afgesloten.
Sinds 4 januari 1999 kunnen Rabobankklanten desgewenst vol
waardig bankieren in euro's. Ook kunnen klanten die tot 1 januari
2002 in guldens wensen te bankieren toch eurobetalingen
ontvangen en versturen, doordat de omrekening van euro's naar
guldens en vice versa door de bank wordt verzorgd. Het vervolg
van de euro-inspanningen van de Rabobankorganisatie culmineert
rondom 1 januari 2002 in de massale conversie van guldens naar
euro's in de interne administratie en van alle dan nog bestaande
guldenrekeningen naar eurorekeningen.
De kosten van het europroject tot en met 2002 bedragen voor de
Rabobankorganisatie volgens huidige inzichten naar schatting circa