Ook de internationale activiteiten van de groep kennen die samen hang. Rabobank International, het internationale bankbedrijf van de Rabobankorganisatie, werd ontwikkeld om haar Nederlandse klanten ook in het buitenland te kunnen bedienen. In het afgelopen jaar heeft een versnelde ontwikkeling plaatsgevonden van de activiteiten op de wereldwijde financiële markten. Drijfveer hier achter is dat de klanten van Rabobank International, met name grote bedrijven op het gebied van voeding, landbouw en gezond heidszorg en eersteklas financiële instellingen, in toenemende mate om zulke diensten vragen. De Rabobankorganisatie ontwikkelt zich aldus meer en meer tot intermediair in de financiële dienstverlening. In dit proces vervult Rabobank International een belangrijke rol. Om deze diensten zelf te kunnen leveren heeft de Rabobank - met behoud van doelstelling en eigen cultuur - een tussensprint gemaakt op dit gebied. Dit vond plaats in een jaar waarin de financiële markten gaandeweg onder invloed kwamen van de economische crises in Azië en Rusland. Desalniettemin is Rabobank International relatief goed door deze periode gekomen. Gekozen is voor een beheerste verdere groei van de activiteiten van Rabobank International, waarbij de in 1998 snel uitgebouwde activiteiten op de financiële markten zorgvuldig worden ingebed in de bestaande dienstverlening. Invoering van de euro Bij het voorbereiden van de Rabobankorganisatie op de toekomst hoorde uiteraard het aanpassen en gereed maken van de organisatie voor de invoering van de euro per 1 januari 1999 en de aanpassing van systemen aan het jaar 2000. Beide processen samen vergden de inzet van circa 1.700 direct en ruim 5.000 zijdelings betrokken medewerkers, verspreid over alle onderdelen. Het streven was erop gericht klanten zo weinig mogelijk te laten merken van het millenniumvraagstuk en klanten juist zo veel mogelijk voor te lichten met betrekking tot de komst van de euro en de consequenties daarvan voor hun financiële zaken en hun economisch handelen. Met name op het terrein van de eurovoorlichting heeft de Rabo bankorganisatie het voortouw genomen. De Rabobankorganisatie startte al in 1996 met de voorbereiding op de euro. In 1998 heeft de bank bij de voorbereiding op de invoering van de euro haar klanten nadrukkelijk als uitgangspunt genomen. Via voorlichtingscampagnes zijn in het voorbije jaar met name zakelijke, maar ook particuliere relaties veelvuldig en uitgebreid geïnformeerd over de gevolgen die de nieuwe munt voor ze zal hebben. In dit kader zijn ruim 300.000 relaties in het midden- en kleinbedrijf, 350.000 beleggers en duizenden grotere bedrijfsrelaties door middel van brochures en lezingen voorgelicht over de euro. Op de laatste dag van 1998 en in het eerste weekeinde van 1999 zijn bij de Rabobank alle benodigde euroaanpassingen doorgevoerd in onder meer de effectenadministraties, productadministraties en betalingsverkeersystemen. Dankzij de inzet van veel medewerkers is daarmee de eerste fase van het EMU-project succesvol afgesloten. Sinds 4 januari 1999 kunnen Rabobankklanten desgewenst vol waardig bankieren in euro's. Ook kunnen klanten die tot 1 januari 2002 in guldens wensen te bankieren toch eurobetalingen ontvangen en versturen, doordat de omrekening van euro's naar guldens en vice versa door de bank wordt verzorgd. Het vervolg van de euro-inspanningen van de Rabobankorganisatie culmineert rondom 1 januari 2002 in de massale conversie van guldens naar euro's in de interne administratie en van alle dan nog bestaande guldenrekeningen naar eurorekeningen. De kosten van het europroject tot en met 2002 bedragen voor de Rabobankorganisatie volgens huidige inzichten naar schatting circa

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1998 | | pagina 15