financiële dienstverlening en de condities als gunstig ervaren ten opzichte van alternatief aanbod. De mate waarin de Rabobank slaagt in haar missie om klantwaarde te realiseren is - behalve rechtstreeks in persoonlijke contacten en via enquêtes - af te leiden uit het aantal klanten dat gebruikmaakt van haar dienstverlening en de aard en de intensiteit van de relatie. Randvoorwaarden voor het leveren van klantwaarde zijn de financiële stabiliteit van de organisatie en - als kritische succesfactor - de motivatie van medewerkers. Alle inspanningen van de Rabobank zijn daarom primair gericht op het leveren van klantwaarde en in het verlengde daarvan op financiële stabiliteit en tevreden medewerkers. Een organisatie die klantwaarde tot doel heeft, moet nauw op haar klanten zijn aangesloten. Het past daarbij om de verantwoordelijk heid voor de klantbediening zo dicht mogelijk bij de klant neer te leggen. Aanpassing van de statuten van de Rabobank op zich houdt nog niet de garantie in dat de Rabobank een bank van haar klanten is. Op de juridische basis is een beleid geformuleerd dat de klanten daadwerkelijk bij de bank betrekt. Directe bestuurlijke invloed door gekozen bestuursleden is één vorm daarvan. Goede klantcontacten, overleg via klankbordgroepen, ledenprogramma's en de bereidheid om verantwoording af te leggen over het beleid zijn evenzeer nodig om als coöperatieve bank met de klanten verbonden te zijn. Het geven van nadere invulling aan het begrip klantwaarde vraagt om open gesprekken en een menselijke en zakelijke houding. Iedere medewerker van de Rabobankorganisatie moet zich door de herbevestiging van de coöperatieve missie dan ook uitgenodigd en uitgedaagd weten om de Rabobankorganisatie tot de beste partner voor zijn of haar klanten te maken. Dit vergt af en toe een kritische en kwetsbare opstelling in de levende werkgemeenschap waarin medewerkers van de Rabobankorganisatie samenwerken, maar biedt ze tegelijk volop ontplooiingskansen. Anderzijds worden ook klanten uitgenodigd om mede vorm te geven aan de coöperatieve bank en mede de voordelen te realiseren die een coöperatieve bank kan hebben voor het werkgebied waarin zij gevestigd is. Zo gezien is de Rabobankorganisatie een coalitie van klanten en medewerkers. De missie van de lokale Rabobanken is de basis van de hele Rabobankorganisatie en is cultuurbepalend. Klantwaarde is daarom ook het leidende beginsel voor alle bedrijfsonderdelen binnen de organisatie. Dit is in het verslagjaar nog eens vastgelegd in het (concept)ambitiestatement op organisatieniveau, waarvan de verschillende bedrijfsonderdelen hun eigen missie konden afleiden. Het leveren van klantwaarde, samenwerken en maatschappelijk bewust ondernemen zijn daarmee verankerd in de gehele Rabobank organisatie. Integriteit en zorgvuldigheid Met klantwaarde als vertrekpunt voor het handelen mogen klanten hoge eisen stellen aan de werkwijze en kwaliteit van medewerkers van de Rabobankorganisatie. Hieraan is in 1998 onder meer vorm gegeven door middel van certificering van de adviseurs die zich richten op het verstrekken van hypotheken en op advisering over persoonlijke financiële planning. Niet alleen kenmerken als kwaliteit en deskundigheid, maar ook openheid en eerlijkheid naar de klant vormen de basis van hun dienstverlening. Dit geldt met name ook op het gebied van beleggingen, waarop de Rabobankorganisatie de afgelopen jaren een enorme groeispurt heeft meegemaakt. In de afgelopen vier jaar is het aantal effecten- en optieorders in het commissionairsbedrijf verzesvoudigd van 442.000 in 1994 tot circa 2,65 miljoen in 1998. In dit laatste jaar was opnieuw sprake van een sterke groei met een toename van ruim 820.000 effecten- en optie orders (45%). Het totale via.de Rabobankorganisatie in effecten belegde vermogen bedroeg per 31 december 1998 197 miljard.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1998 | | pagina 13