Toegevoegde waarde voor klanten Rabobanken zijn lokaal werkende coöperaties. Zij worden geleid door een bestuur dat uit en door de leden van de bank is gekozen. Ook de algemeen directeur van een lokale Rabobank maakt als bancaire professional deel uit van dit bestuur. Om ook in de toekomst inhoud te kunnen geven aan haar primaire doelstelling - het leveren van toegevoegde waarde voor haar klanten - heeft de inmiddels ruim honderdjarige Rabobankorganisatie haar coöperatieve grondslag in het jubileumjaar 1998 herbevestigd en vernieuwd. Zij veranderde daarmee van een kredietcoöperatie voor ledenondernemers in een coöperatie waarvan in beginsel alle klanten lid kunnen worden. Doel van de Rabobanken blijft onverminderd het aanbieden van financiële diensten en producten met de gunstigste prijs- kwaliteitverhouding. Daarnaast willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de duurzame economische, sociale en ecologische ontwikkeling van de lokale gemeenschappen waarin zij opereren. De 445 lokale coöperatieve banken zijn de leden van de overkoepelende coöperatie Rabobank Nederland, die de lokale banken adviseert en ondersteunt. Ook houdt Rabobank Nederland namens De Nederlandsche Bank toezicht op hun liquiditeit en solvabiliteit. Krachtige marktpositie Met meer dan zeven miljoen klanten die diensten en producten van haar betrekken, is de Rabobankorganisatie de grootste financiële dienstverlener in Nederland. Dit betekent ook dat zij in Nederland marktleider is op een groot aantal terreinen van financiële dienst verlening. Van de particuliere spaarmiddelen en fondsen is 40% bij de Rabobankorganisatie ondergebracht en van het vermogen in beleggingsfondsen omstreeks 35% bij de Robeco Groep, het centrum voor vermogensbeheer binnen de organisatie. Interpolis is in Nederland koploper op het terrein van lijfrente-kapitaal- verzekeringen. Van de woninghypotheken in Nederland is circa 25% ondergebracht bij de Rabobankorganisatie en de bank verzorgt ruim 35% van het Nederlandse betalingsverkeer. Van de ondernemingen in de handel, industrie en dienstverlening met minder dan 10 personen bankiert 38% bij de Rabobankorganisatie; in het overige bedrijfsleven is dat 33%. In de agrarische sector, de bakermat van de organisatie, neemt de Rabobank ruim 85% van de bancaire kredietverlening voor haar rekening. Uitgedrukt in balanstotaal mag de Rabobankorganisatie zich rekenen tot de 40 grootste banken ter wereld. Zij is de enige private bank met de hoogste waardering voor kredietwaardigheid van alle grote ratinginstituten. Brede financiële dienstverlener Het beleid van de Rabobankorganisatie is erop gericht om haar zakelijke en particuliere klanten op vrijwel alle door hen gewenste manieren te bedienen. De bank speelt daarom actief in op de toenemende vraag van ondernemers en particuliere klanten naar een samenhangend pakket van financiële diensten en producten op het gebied van betalen, lenen, sparen, verzekeren, beleggen en krediet verlening. De gespecialiseerde dienstverleners binnen de Rabobank organisatie werken daartoe nauw samen.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1998 | | pagina 100