Toegevoegde waarde voor klanten
Rabobanken zijn lokaal werkende coöperaties. Zij worden geleid
door een bestuur dat uit en door de leden van de bank is gekozen.
Ook de algemeen directeur van een lokale Rabobank maakt als
bancaire professional deel uit van dit bestuur.
Om ook in de toekomst inhoud te kunnen geven aan haar primaire
doelstelling - het leveren van toegevoegde waarde voor haar klanten
- heeft de inmiddels ruim honderdjarige Rabobankorganisatie haar
coöperatieve grondslag in het jubileumjaar 1998 herbevestigd en
vernieuwd. Zij veranderde daarmee van een kredietcoöperatie voor
ledenondernemers in een coöperatie waarvan in beginsel alle
klanten lid kunnen worden.
Doel van de Rabobanken blijft onverminderd het aanbieden van
financiële diensten en producten met de gunstigste prijs-
kwaliteitverhouding. Daarnaast willen zij een zinvolle bijdrage
leveren aan de duurzame economische, sociale en ecologische
ontwikkeling van de lokale gemeenschappen waarin zij opereren.
De 445 lokale coöperatieve banken zijn de leden van de
overkoepelende coöperatie Rabobank Nederland, die de lokale
banken adviseert en ondersteunt. Ook houdt Rabobank Nederland
namens De Nederlandsche Bank toezicht op hun liquiditeit en
solvabiliteit.
Krachtige marktpositie
Met meer dan zeven miljoen klanten die diensten en producten van
haar betrekken, is de Rabobankorganisatie de grootste financiële
dienstverlener in Nederland. Dit betekent ook dat zij in Nederland
marktleider is op een groot aantal terreinen van financiële dienst
verlening.
Van de particuliere spaarmiddelen en fondsen is 40% bij de
Rabobankorganisatie ondergebracht en van het vermogen in
beleggingsfondsen omstreeks 35% bij de Robeco Groep, het
centrum voor vermogensbeheer binnen de organisatie. Interpolis is
in Nederland koploper op het terrein van lijfrente-kapitaal-
verzekeringen. Van de woninghypotheken in Nederland is circa 25%
ondergebracht bij de Rabobankorganisatie en de bank verzorgt ruim
35% van het Nederlandse betalingsverkeer.
Van de ondernemingen in de handel, industrie en dienstverlening
met minder dan 10 personen bankiert 38% bij de
Rabobankorganisatie; in het overige bedrijfsleven is dat 33%.
In de agrarische sector, de bakermat van de organisatie, neemt de
Rabobank ruim 85% van de bancaire kredietverlening voor haar
rekening.
Uitgedrukt in balanstotaal mag de Rabobankorganisatie zich
rekenen tot de 40 grootste banken ter wereld. Zij is de enige private
bank met de hoogste waardering voor kredietwaardigheid van alle
grote ratinginstituten.
Brede financiële dienstverlener
Het beleid van de Rabobankorganisatie is erop gericht om haar
zakelijke en particuliere klanten op vrijwel alle door hen gewenste
manieren te bedienen. De bank speelt daarom actief in op de
toenemende vraag van ondernemers en particuliere klanten naar een
samenhangend pakket van financiële diensten en producten op het
gebied van betalen, lenen, sparen, verzekeren, beleggen en krediet
verlening. De gespecialiseerde dienstverleners binnen de Rabobank
organisatie werken daartoe nauw samen.