/O-4-
Dat de Rabobankorganisatie erin slaagt klantwaarde te realiseren
wordt bewezen door de cijfers. De sterk toegenomen vraag van
klanten leidde in 1997 tot een uitzonderlijke groei van de activiteiten.
Zo deden particulieren een nog groter beroep op woningfinancierin
gen dan in het jaar daarvoor, namen ook bedrijven duidelijk meer
kredieten op en was er voorts opnieuw sprake van een sterk toe
genomen vraag naar effectendiensten en toekomstvoorzieningen.
De volumegroei op organisatieniveau liep in procenten gemeten
over de gehele linie in de dubbele cijfers en vertaalde zich in een
financieel resultaat dat in vergelijkbaar tempo toenam.
Het behaalde resultaat is fraai, maar geen doel op zich. De Rabobank
organisatie maakt winst om continuïteit te kunnen bieden aan haar
primair op het klantenbelang georiënteerde dienstverlening en om
deze verder te verbeteren. Om klanten daarop zelf invloed te laten
uitoefenen wordt de lokale coöperatie opengesteld voor meer en
meer betrokken leden.
Wij zijn ervan overtuigd dat de Rabobankorganisatie ook daarmee
in een behoefte voorziet. Veel mensen zijn in deze overgangstijd naar
de 21e eeuw op zoek naar nieuwe verbanden in hun directe leefom
geving. Zij beseffen dat je moet samenwerken om invloed te kunnen
uitoefenen op de dingen die in het dagelijkse leven van belang zijn.
De Rabobankorganisatie als netwerkorganisatie waarin klanten,
lokale banken en gespecialiseerde bedrijfsonderdelen samenwerken
past perfect in deze ontwikkeling.
Voor haar succes is de Rabobankorganisatie sterk afhankelijk van
haar bestuurders, medewerkers en managers. Zij verdienen alle
respect en waardering voor de persoonlijke betrokkenheid en inzet
die zij ook in het verslagjaar weer hebben betoond.
drs. H.H.F. Wijffels
voorzitter van de
Hoofddirectie van
Rabobank Nederland
W. Meijer
voorzitter van de
Raad van Beheer van
Rabobank Nederland