een toenemend accent gelegd op ondersteuning van veranderings
processen binnen de bank via cursussen op her gebied van team-
ontwikkeling en zelfsturing.
Werving en selectie
De vraag naar goed opgeleide medewerkers bleef groot en zal dat
de komende jaren ook blijven. Om die reden werd veel aandacht
besteed aan werving en selectie. In dat kader namen wederom veel
medewerkers deel aan de verschillende trainee trajecten, onder
andere in het internationale bedrijf en op het gebied van advisering
van bedrijven, financiële advisering en management. Daarnaast wer
den de contacten met universiteiten en hogescholen geïntensiveerd
om de instroom van goede jonge medewerkers op niveau te kunnen
houden.
In het verslagjaar heeft de Rabobankorganisatie zich sterker geprofi
leerd op de arbeidsmarkt, onder meer door nieuwe vormen van
arbeidsmarktcommunicatie te benutten, zoals via Internet. In een
aantal gevallen werd ervoor gekozen om centraal medewerkers te
werven voor de gehele organisatie. Zo werd een wervingscampagne
gestart voor 400 financiële adviseurs om te voorzien in de grote
behoefte aan deze specialisten bij plaatselijke Rabobanken.
Management
De managers van de lokale banken en van Rabobank Nederland
zijn de eerstaangewezenen om de primaire oriëntatie op het belang
van klanten te vertalen in concrete activiteiten. Zij moeten hun
medewerkers sturen en coachen om de reële klantenbehoeften tot
richtsnoer te maken. Dat stelt hoge eisen aan de kennis en deskundig
heid van managers en aan hun stijl van leidinggeven.
Rabobank Nederland bood in het verslagjaar tal van faciliteiten
om managers op alle relevante terreinen verder te bekwamen. Ook
werden nieuwe stappen gezet om een open cultuur en een coachende
managementstijl te bevorderen.
In december rondde een tweede lichting van 26 directeuren van lokale
Rabobanken en managers van Rabobank Nederland het tweejarige
MBA-programma Ondernemend bankieren af, dat Nijenrode
University speciaal voor de RabobankAcademie ontwikkelde.
Hen eerste groep van 20 managers van de Rabobankorganisatie
studeerde af in het kader van het RSM Rabobank Executive MBA-
programma dat de Rotterdam School of Management samen met
de RabobankAcademie aanbiedt.
Het programma Management op weg naar 2000 kreeg ook in
1997 een voortzetting. Een kwart van de directeuren van de lokale
banken en managers van de Rabobankorganisatie neemt inmiddels
deel aan dit programma. Door eigen beoordelingen, individuele
loopbaanbegeleiding en bevordering van mobiliteit ontstaat een
goed overzicht van geschikte managers binnen de organisatie.
Zij kunnen worden ingezet voor de vervulling van management-
vacatures binnen de organisatie.
Werkgelegenheid
De werkgelegenheid bij de Rabobankorganisatie nam in het ver
slagjaar verder toe. In 1997 groeide het aantal medewerkers met
4.392 (2.838) tot 44.667 (40.275), een stijging van 10,9 (7,6)%.
Deze toename vloeide in sterke mate voort uit de aanhoudend grote
vraag van klanten naar producten en diensten van de Rabobank.
De aanwas deed zich dan ook vooral voor bij de commerciële functies.
Met name op het terrein van hoogwaardige advisering, zoals bij
financiële planning, hypotheekadvies en de advisering van bedrijven,