een toenemend accent gelegd op ondersteuning van veranderings processen binnen de bank via cursussen op her gebied van team- ontwikkeling en zelfsturing. Werving en selectie De vraag naar goed opgeleide medewerkers bleef groot en zal dat de komende jaren ook blijven. Om die reden werd veel aandacht besteed aan werving en selectie. In dat kader namen wederom veel medewerkers deel aan de verschillende trainee trajecten, onder andere in het internationale bedrijf en op het gebied van advisering van bedrijven, financiële advisering en management. Daarnaast wer den de contacten met universiteiten en hogescholen geïntensiveerd om de instroom van goede jonge medewerkers op niveau te kunnen houden. In het verslagjaar heeft de Rabobankorganisatie zich sterker geprofi leerd op de arbeidsmarkt, onder meer door nieuwe vormen van arbeidsmarktcommunicatie te benutten, zoals via Internet. In een aantal gevallen werd ervoor gekozen om centraal medewerkers te werven voor de gehele organisatie. Zo werd een wervingscampagne gestart voor 400 financiële adviseurs om te voorzien in de grote behoefte aan deze specialisten bij plaatselijke Rabobanken. Management De managers van de lokale banken en van Rabobank Nederland zijn de eerstaangewezenen om de primaire oriëntatie op het belang van klanten te vertalen in concrete activiteiten. Zij moeten hun medewerkers sturen en coachen om de reële klantenbehoeften tot richtsnoer te maken. Dat stelt hoge eisen aan de kennis en deskundig heid van managers en aan hun stijl van leidinggeven. Rabobank Nederland bood in het verslagjaar tal van faciliteiten om managers op alle relevante terreinen verder te bekwamen. Ook werden nieuwe stappen gezet om een open cultuur en een coachende managementstijl te bevorderen. In december rondde een tweede lichting van 26 directeuren van lokale Rabobanken en managers van Rabobank Nederland het tweejarige MBA-programma Ondernemend bankieren af, dat Nijenrode University speciaal voor de RabobankAcademie ontwikkelde. Hen eerste groep van 20 managers van de Rabobankorganisatie studeerde af in het kader van het RSM Rabobank Executive MBA- programma dat de Rotterdam School of Management samen met de RabobankAcademie aanbiedt. Het programma Management op weg naar 2000 kreeg ook in 1997 een voortzetting. Een kwart van de directeuren van de lokale banken en managers van de Rabobankorganisatie neemt inmiddels deel aan dit programma. Door eigen beoordelingen, individuele loopbaanbegeleiding en bevordering van mobiliteit ontstaat een goed overzicht van geschikte managers binnen de organisatie. Zij kunnen worden ingezet voor de vervulling van management- vacatures binnen de organisatie. Werkgelegenheid De werkgelegenheid bij de Rabobankorganisatie nam in het ver slagjaar verder toe. In 1997 groeide het aantal medewerkers met 4.392 (2.838) tot 44.667 (40.275), een stijging van 10,9 (7,6)%. Deze toename vloeide in sterke mate voort uit de aanhoudend grote vraag van klanten naar producten en diensten van de Rabobank. De aanwas deed zich dan ook vooral voor bij de commerciële functies. Met name op het terrein van hoogwaardige advisering, zoals bij financiële planning, hypotheekadvies en de advisering van bedrijven,

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1997 | | pagina 46