Nederland, bij Rabobank International en bij de deelnemingen.
Opleiding, flexibiliteit en kwaliteit zijn daarom belangrijke thema's
in het sociaal beleid van de Rabobankorganisatie. In het verslagjaar
hebben die een verdere invulling gekregen.
Veel aandacht kreeg bevordering van de mobiliteit. Zo werd een
programma ontwikkeld om de doorstroom te bevorderen van
potentials die in aanmerking komen voor het vervullen van toe
komstige sleutelfuncties. In dat kader worden met medewerkers en
managers afspraken gemaakt over de periode dat zij een bepaalde
functie vervullen.
Veel lokale Rabobanken zijn overgegaan tot avond- en weekend
openstelling. Dat werd vergemakkelijkt door de in de CAO afge
sproken verkorting van de arbeidstijd en bijbehorende verlenging
van de bedrijfstijd. De banken konden hun openingstijden hierdoor
beter laten aansluiten op de wensen van klanten.
Met het oog op kwaliteitsverhoging van de medewerkers ging in
1997 een pilot van start van een nieuw beoordelings- en belonings
systeem. Bezien wordt in hoeverre prestatiebeloning het doel van
kwaliteitsverhoging kan dienen.
Kwaliteit en flexibiliteit laten zich alleen goed in volwassen arbeids
verhoudingen bevorderen. Zowel de werkgever als de werknemer
kunnen daarop worden aangesproken en hebben dus een
inspanningsverplichting. Het nieuwe Sociaal Plan dat Rabobank
Nederland in 1997 met werknemersorganisaties afsloot is daarvan
een goede illustratie. Het plan, bestaande uit drie zinnen, houdt in
dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen mits de medewerker
bereid en in staat is zich blijvend te kwalificeren voor een functie.
Opleiding
Voor de Rabobank is het opleidingsbeleid een kernelement in het
sociaal beleid. Geschoolde medewerkers zijn bepalend voor de
kwaliteit van de huidige en toekomstige dienstverlening. Organisatie
en medewerkers hebben in 1997 dan ook weer fors geïnvesteerd in
verbreding en verdieping van hun kennis. De medewerkers deden
dat door op grote schaal deel te nemen aan leergangen, cursussen en
opleidingen. De bank bood daartoe in ruime mate faciliteiten, onder
meer via het eigen opleidingsinstituut, de RabobankAcademie.
In aanvulling daarop werkt een groeiend aantal lokale Rabobanken
samen om tot een betere afstemming te komen tussen de lokale
opleidingsbehoefte en het regionale opleidingsaanbod.
In het verslagjaar is het aantal malen dat medewerkers aan een cur
sus van de RabobankAcademie deelnamen wederom sterk gegroeid
tot 40.000 (29.000) keer. Daarnaast wordt op grote schaal gebruik
gemaakt van externe opleidingsmogelijkheden. In totaal was met de
opleidingsinspanningen van de bank in 1997 een bedrag van f 117
(94) miljoen gemoeid, exclusief verletkosten. Dat is ruim 3,8 (3,6)%
van de totale loonsom.
De RabobankAcademie biedt opleidingen aan die zelfstandig of in
samenwerking met externe opleidingsinstellingen zijn ontwikkeld.
Daarnaast adviseert ze over het externe opleidingsaanbod en over
leren en opleiden in het algemeen. In het opleidingsaanbod zijn
opleidingen te vinden die het diplomaniveau van de medewerker
verhogen, zoals het verkorte MEAO-traject, speciale HEAO-oplei-
dingen voor commerciële en managementfuncties, alsmede MBA-
opleidingen. Daarnaast zijn er vele speciale leergangen en cursussen
op het gebied van financiële planning, pensioenen, beleggingen en
control. In het aanbod van de RabobankAcademie werd in 1997