Nederland, bij Rabobank International en bij de deelnemingen. Opleiding, flexibiliteit en kwaliteit zijn daarom belangrijke thema's in het sociaal beleid van de Rabobankorganisatie. In het verslagjaar hebben die een verdere invulling gekregen. Veel aandacht kreeg bevordering van de mobiliteit. Zo werd een programma ontwikkeld om de doorstroom te bevorderen van potentials die in aanmerking komen voor het vervullen van toe komstige sleutelfuncties. In dat kader worden met medewerkers en managers afspraken gemaakt over de periode dat zij een bepaalde functie vervullen. Veel lokale Rabobanken zijn overgegaan tot avond- en weekend openstelling. Dat werd vergemakkelijkt door de in de CAO afge sproken verkorting van de arbeidstijd en bijbehorende verlenging van de bedrijfstijd. De banken konden hun openingstijden hierdoor beter laten aansluiten op de wensen van klanten. Met het oog op kwaliteitsverhoging van de medewerkers ging in 1997 een pilot van start van een nieuw beoordelings- en belonings systeem. Bezien wordt in hoeverre prestatiebeloning het doel van kwaliteitsverhoging kan dienen. Kwaliteit en flexibiliteit laten zich alleen goed in volwassen arbeids verhoudingen bevorderen. Zowel de werkgever als de werknemer kunnen daarop worden aangesproken en hebben dus een inspanningsverplichting. Het nieuwe Sociaal Plan dat Rabobank Nederland in 1997 met werknemersorganisaties afsloot is daarvan een goede illustratie. Het plan, bestaande uit drie zinnen, houdt in dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen mits de medewerker bereid en in staat is zich blijvend te kwalificeren voor een functie. Opleiding Voor de Rabobank is het opleidingsbeleid een kernelement in het sociaal beleid. Geschoolde medewerkers zijn bepalend voor de kwaliteit van de huidige en toekomstige dienstverlening. Organisatie en medewerkers hebben in 1997 dan ook weer fors geïnvesteerd in verbreding en verdieping van hun kennis. De medewerkers deden dat door op grote schaal deel te nemen aan leergangen, cursussen en opleidingen. De bank bood daartoe in ruime mate faciliteiten, onder meer via het eigen opleidingsinstituut, de RabobankAcademie. In aanvulling daarop werkt een groeiend aantal lokale Rabobanken samen om tot een betere afstemming te komen tussen de lokale opleidingsbehoefte en het regionale opleidingsaanbod. In het verslagjaar is het aantal malen dat medewerkers aan een cur sus van de RabobankAcademie deelnamen wederom sterk gegroeid tot 40.000 (29.000) keer. Daarnaast wordt op grote schaal gebruik gemaakt van externe opleidingsmogelijkheden. In totaal was met de opleidingsinspanningen van de bank in 1997 een bedrag van f 117 (94) miljoen gemoeid, exclusief verletkosten. Dat is ruim 3,8 (3,6)% van de totale loonsom. De RabobankAcademie biedt opleidingen aan die zelfstandig of in samenwerking met externe opleidingsinstellingen zijn ontwikkeld. Daarnaast adviseert ze over het externe opleidingsaanbod en over leren en opleiden in het algemeen. In het opleidingsaanbod zijn opleidingen te vinden die het diplomaniveau van de medewerker verhogen, zoals het verkorte MEAO-traject, speciale HEAO-oplei- dingen voor commerciële en managementfuncties, alsmede MBA- opleidingen. Daarnaast zijn er vele speciale leergangen en cursussen op het gebied van financiële planning, pensioenen, beleggingen en control. In het aanbod van de RabobankAcademie werd in 1997

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1997 | | pagina 45