Healthcare
Hen tweede wereldomvattend specialisatieterrein waarop Rabobank
International bezig is zich een groeiende reputatie te verwerven is de
gezondheidssector. Voor zover bekend is zij de enige financiële
instelling ter wereld die de bediening van deze cruciale sector inter
nationaal tot speerpunt heeft gemaakt. Ook hier vormen binnen
landse activiteiten de basis van de know how. Vanouds was de bank
op dit terrein reeds actief in Nederland. De groeiende welvaart in de
zich ontwikkelende landen, de toenemende vergrijzing in het Westen
en afnemende overheidsinterventie leiden tot een steeds groter
beroep op de gezondheidszorg en tot een financiële herstructurering
van de sector. In deze snel veranderende marktomstandigheden
onderscheidt Rabobank International zich als een kennisgedreven
6 64
leverancier van financiële oplossingen. De erkenning die zij inmid
dels als toegewijde partner van de zorgsector heeft verworven
zorgde ervoor dat de bank in het verslagjaar wereldwijd werd
betrokken bij een reeks grote financiële transacties.
Naast klanten in de food agribusiness en de gezondheidssector
kent de klantenfocusstrategie van Rabobank International nog vijf
andere doelgroepen. Dit zijn om te beginnen Nederlandse bedrijven
die internationaal actief zijn en internationals die opereren vanuit
het werkgebied van de buitenlandse kantoren. Een zeer belangrijke
doelgroep wordt voorts gevormd door eersteklas institutionele
beleggers en andere financiële instellingen. Een volgende categorie
bestaat uit vermogende particulieren in het buitenland. Een bijzondere
doelgroep is ten slotte de Rabobankorganisatie zelf. Als interne
leverancier van diensten en producten speelt Rabobank International
een cruciale rol bij het scheppen van toegevoegde waarde voor de
klanten van de lokale Rabobanken en de diverse onderdelen van de
Rabobankorganisatie. Zij verzorgt in dit verband de funding van
de Rabobankorganisatie. Zij fungeert als kraamkamer voor de
doorontwikkeling van wholesaleproducten, zodat deze geschikt
worden gemaakt voor de bedrijfsklanten van de lokale banken. En
zij vervult de rol van toeleverancier en ontwikkelaar van beleggings
producten ten behoeve van de effectendienstverlening van het
lokale commissionairsbedrijf. Door haar expertise op dit gebied te
combineren met die van de Robeco Groep en Interpolis ontstaat een
A///wtf»z-productaanbod waarmee zowel in de behoefte van Neder
landse klanten, als in die van vermogende particulieren in het buiten
land kan worden voorzien.
Een drietal financiële disciplines
Rabobank International bedient zich ten behoeve van de door haar
gedefinieerde klantendoelgroepen van een drietal financiële disciplines:
corporate banking, investment banking en private banking.
Corporate banking
Bedrijven hebben naast standaardproducten zoals traditionele krediet
verlening, cash management en betalingsverkeer in toenemende mate
behoefte aan meer geavanceerde vormen van dienstverlening met
een grotere toegevoegde waarde.
Om daarin te kunnen voorzien moet veelal maatwerk worden
geleverd. Rabobank International kan daartoe putten uit een rijk
arsenaal van specialistische diensten en producten op het gebied van
corporate finance. Dit bestaat onder meer uit structured finance
projectfinanciering, handelsfinanciering, exportfinanciering, fusies
en overnames, alsmede management buy-outs en buy-ins.