Healthcare Hen tweede wereldomvattend specialisatieterrein waarop Rabobank International bezig is zich een groeiende reputatie te verwerven is de gezondheidssector. Voor zover bekend is zij de enige financiële instelling ter wereld die de bediening van deze cruciale sector inter nationaal tot speerpunt heeft gemaakt. Ook hier vormen binnen landse activiteiten de basis van de know how. Vanouds was de bank op dit terrein reeds actief in Nederland. De groeiende welvaart in de zich ontwikkelende landen, de toenemende vergrijzing in het Westen en afnemende overheidsinterventie leiden tot een steeds groter beroep op de gezondheidszorg en tot een financiële herstructurering van de sector. In deze snel veranderende marktomstandigheden onderscheidt Rabobank International zich als een kennisgedreven 6 64 leverancier van financiële oplossingen. De erkenning die zij inmid dels als toegewijde partner van de zorgsector heeft verworven zorgde ervoor dat de bank in het verslagjaar wereldwijd werd betrokken bij een reeks grote financiële transacties. Naast klanten in de food agribusiness en de gezondheidssector kent de klantenfocusstrategie van Rabobank International nog vijf andere doelgroepen. Dit zijn om te beginnen Nederlandse bedrijven die internationaal actief zijn en internationals die opereren vanuit het werkgebied van de buitenlandse kantoren. Een zeer belangrijke doelgroep wordt voorts gevormd door eersteklas institutionele beleggers en andere financiële instellingen. Een volgende categorie bestaat uit vermogende particulieren in het buitenland. Een bijzondere doelgroep is ten slotte de Rabobankorganisatie zelf. Als interne leverancier van diensten en producten speelt Rabobank International een cruciale rol bij het scheppen van toegevoegde waarde voor de klanten van de lokale Rabobanken en de diverse onderdelen van de Rabobankorganisatie. Zij verzorgt in dit verband de funding van de Rabobankorganisatie. Zij fungeert als kraamkamer voor de doorontwikkeling van wholesaleproducten, zodat deze geschikt worden gemaakt voor de bedrijfsklanten van de lokale banken. En zij vervult de rol van toeleverancier en ontwikkelaar van beleggings producten ten behoeve van de effectendienstverlening van het lokale commissionairsbedrijf. Door haar expertise op dit gebied te combineren met die van de Robeco Groep en Interpolis ontstaat een A///wtf»z-productaanbod waarmee zowel in de behoefte van Neder landse klanten, als in die van vermogende particulieren in het buiten land kan worden voorzien. Een drietal financiële disciplines Rabobank International bedient zich ten behoeve van de door haar gedefinieerde klantendoelgroepen van een drietal financiële disciplines: corporate banking, investment banking en private banking. Corporate banking Bedrijven hebben naast standaardproducten zoals traditionele krediet verlening, cash management en betalingsverkeer in toenemende mate behoefte aan meer geavanceerde vormen van dienstverlening met een grotere toegevoegde waarde. Om daarin te kunnen voorzien moet veelal maatwerk worden geleverd. Rabobank International kan daartoe putten uit een rijk arsenaal van specialistische diensten en producten op het gebied van corporate finance. Dit bestaat onder meer uit structured finance projectfinanciering, handelsfinanciering, exportfinanciering, fusies en overnames, alsmede management buy-outs en buy-ins.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1997 | | pagina 34