Vanuit dit richtsnoer wordt beoogd klanten wereldwijd customer value te leveren op basis van kennisintensieve dienstverlening. Daarbij kiest de bank voor specialisatie op een aantal terreinen. Dit betekent dat Rabobank International zich selectief richt op een beperkt aantal klantendoelgroepen: food agribusinessbealth- care, Nederlandse en lokale internationalseersteklas financiële instituten, vermogende particulieren in het buitenland, alsmede uiteraard de plaatselijke Rabobanken en overige onderdelen van de Rabobankorganisatie. Veranderende marktomgeving De marktomgeving van Rabobank International wordt naast globa lisering in toenemende mate gekenmerkt door een ontwikkeling die uit de Verenigde Staten is overgewaaid. In plaats van bankkrediet op te nemen regelen steeds meer ondernemingen hun financiering buiten de bankbalans om, maar wel via bemiddeling van de bank, door het uitgeven van schuldtitels aan beleggers. De komst van de euro zal dit door bedrijven én beleggers geïnitieerde proces van desinter- mediatie en securitisatie nog versnellen. Om klanten in dit verband wereldwijd toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren ontwikkelt Rabobank International zich steeds meer van klassieke kredietverlener/ belegger tot financiële intermediair. Dit vereist een aanmerkelijke vergroting van haar internationale investment banking-capaateit. In het verslagjaar werd besloten de activiteiten en vaardigheden op dat gebied in versneld tempo uit te bouwen. Daarmee werd in de tweede jaarhelft een begin gemaakt, onder meer via het aantrekken van global productmanagers. Zij moeten de relatiebeheerders van de bank in staat stellen wereldwijd te voorzien in de behoefte van 'focusklanten' aan hoogwaardige en aantrekkelijk geprijsde investment-bankingproducten. Food agribusiness In de strategie van Rabobank International speelt kennis een hoofd rol. De bank wil haar 'focusklanten' zo gericht mogelijk van dienst zijn door een grondige kennis van hun internationale marktomstan digheden te combineren met een even grondige expertise inzake financiële diensten en producten. In die combinatie ligt de werkelijke toegevoegde waarde voor de klant. Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat Rabobank International inmiddels de specialist bij uitstek is op een terrein waarop zij dankzij haar oorsprong bijzonder thuis is: de internationale food agribusiness. Samen met haar klanten in deze sector vormt zij een wereldwijde netwerkorganisatie die erop gericht is kennis van de gehele voedsel keten - van teelt via verwerking tot eindproduct - met elkaar te delen. Een zeer belangrijke rol in dit verband spelen de gezaghebbende internationale food ^gr/studies waarmee de researchers van Rabobank International ieder jaar inzicht verschaffen in actuele trends en toekomstige ontwikkelingen. In het verslagjaar werd speciale aandacht geschonken aan vers fruit, bier, rundvlees, granen, rijst en de detailhandel in levensmiddelen. Ook werd de Latijns- Amerikaanse tegenhanger van de EU, Mercosur, aan een uitgebreide studie onderworpen. Congressen vormen een ander middel om kennis te delen. Rabobank International organiseert al enige jaren achtereen succesvolle congres sen over specifieke food dgr/sectoren die onder decisionmakers uit de hele wereld groot gezag genieten. Dé gebeurtenis in 1997 op dat gebied was de World Cotton Conference in San Francisco die door de bijna 250 deelnemers uit uiteenlopende gebieden als China, de Verenigde Staten, Australië en Europa werd geprezen als de meest uitgebreide conferentie die ooit over dit onderwerp gehouden is.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1997 | | pagina 33