Vanuit dit richtsnoer wordt beoogd klanten wereldwijd customer
value te leveren op basis van kennisintensieve dienstverlening.
Daarbij kiest de bank voor specialisatie op een aantal terreinen.
Dit betekent dat Rabobank International zich selectief richt op een
beperkt aantal klantendoelgroepen: food agribusinessbealth-
care, Nederlandse en lokale internationalseersteklas financiële
instituten, vermogende particulieren in het buitenland, alsmede
uiteraard de plaatselijke Rabobanken en overige onderdelen van
de Rabobankorganisatie.
Veranderende marktomgeving
De marktomgeving van Rabobank International wordt naast globa
lisering in toenemende mate gekenmerkt door een ontwikkeling die
uit de Verenigde Staten is overgewaaid. In plaats van bankkrediet op
te nemen regelen steeds meer ondernemingen hun financiering buiten
de bankbalans om, maar wel via bemiddeling van de bank, door het
uitgeven van schuldtitels aan beleggers. De komst van de euro zal
dit door bedrijven én beleggers geïnitieerde proces van desinter-
mediatie en securitisatie nog versnellen. Om klanten in dit verband
wereldwijd toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren ontwikkelt
Rabobank International zich steeds meer van klassieke kredietverlener/
belegger tot financiële intermediair. Dit vereist een aanmerkelijke
vergroting van haar internationale investment banking-capaateit. In
het verslagjaar werd besloten de activiteiten en vaardigheden op dat
gebied in versneld tempo uit te bouwen. Daarmee werd in de tweede
jaarhelft een begin gemaakt, onder meer via het aantrekken van
global productmanagers. Zij moeten de relatiebeheerders van de
bank in staat stellen wereldwijd te voorzien in de behoefte van
'focusklanten' aan hoogwaardige en aantrekkelijk geprijsde
investment-bankingproducten.
Food agribusiness
In de strategie van Rabobank International speelt kennis een hoofd
rol. De bank wil haar 'focusklanten' zo gericht mogelijk van dienst
zijn door een grondige kennis van hun internationale marktomstan
digheden te combineren met een even grondige expertise inzake
financiële diensten en producten. In die combinatie ligt de werkelijke
toegevoegde waarde voor de klant. Deze aanpak heeft ervoor gezorgd
dat Rabobank International inmiddels de specialist bij uitstek is op
een terrein waarop zij dankzij haar oorsprong bijzonder thuis is: de
internationale food agribusiness.
Samen met haar klanten in deze sector vormt zij een wereldwijde
netwerkorganisatie die erop gericht is kennis van de gehele voedsel
keten - van teelt via verwerking tot eindproduct - met elkaar te delen.
Een zeer belangrijke rol in dit verband spelen de gezaghebbende
internationale food ^gr/studies waarmee de researchers van
Rabobank International ieder jaar inzicht verschaffen in actuele
trends en toekomstige ontwikkelingen. In het verslagjaar werd
speciale aandacht geschonken aan vers fruit, bier, rundvlees, granen,
rijst en de detailhandel in levensmiddelen. Ook werd de Latijns-
Amerikaanse tegenhanger van de EU, Mercosur, aan een uitgebreide
studie onderworpen.
Congressen vormen een ander middel om kennis te delen. Rabobank
International organiseert al enige jaren achtereen succesvolle congres
sen over specifieke food dgr/sectoren die onder decisionmakers
uit de hele wereld groot gezag genieten.
Dé gebeurtenis in 1997 op dat gebied was de World Cotton Conference
in San Francisco die door de bijna 250 deelnemers uit uiteenlopende
gebieden als China, de Verenigde Staten, Australië en Europa werd
geprezen als de meest uitgebreide conferentie die ooit over dit
onderwerp gehouden is.