ervan bewust te maken dat financiële planning loont en om de des
kundigheid van de Rabobanken op dit terrein te benadrukken, ging
in het verslagjaar onder de naam Rabobank Persoonlijk Financieel
Advies® een omvangrijke publiciteitscampagne van start.
Het product Rabobank Persoonlijk Financieel Advies® onderscheidt
zich door een integrale benadering die begint met een zorgvuldige
inventarisatie van de klantbehoefte. Dit resulteert in een financieel
plan dat gebaseerd is op geïntegreerde adviezen over sparen, beleg
gen, verzekeren, financieren en fiscaliteit. Een belangrijke voor
waarde voor een kwalitatief goede invulling van deze vorm van
dienstverlening is het continu up to date houden van de advisering.
Deze moet tevens gebaseerd zijn op een vertrouwensrelatie tussen
klant en bank, waarin het klantenbelang vooropstaat en waarin de
deskundigheid van de financieel adviseur er borg voor staat dat
optimaal in de behoeften van klanten wordt voorzien. De Rabo
banken beschikken in dit verband over een groeiend aantal door
de Federatie van Financiële Planners gecertificeerde financiële
adviseurs. Eind 1997 waren dat er ruim 200. Zij kunnen putten uit
de in de organisatie gebundelde financiële expertise van verzekeraar
Interpolis (marktleider op het gebied van koopsompolissen),
vermogensbeheerder Robeco Groep, IRIS [eiiectenresearch) en
Schretlen Co (private banking).
Innovatief productaanbod
De vermogensmarkt vraagt om een innovatief productaanbod. Het
verslagjaar gaf daarvan een reeks voorbeelden te zien. Zo kwam de
Rabobank als eerste Nederlandse bank met de mogelijkheid om
effectenorders 24 uur per dag via Internet door te geven, nadat het
al eerder mogelijk was gemaakt om via dit medium de eigen effec
tenportefeuille te raadplegen. Tevens kwam er een faciliteit beschik
baar voor terugmelding van de uitvoering van beursorders via
GSiM-telefoons en e-mail. Voor de actieve belegger werd Rabo Alert
ingevoerd, een samen met Dow Jones Telerate opgezette elektronische
berichtenservice met financiële informatie via pagers. In samen
werking met de Robeco Groep en Interpolis werden nieuwe
beleggingsproducten geïntroduceerd, zoals de Tante Agaath
Obligatielening, de Cumulent Klikkoopsom, het Zelfzeker Pensioen,
drie nieuwe klikfondsen (waaronder RG Eurotop 100 GarantFund),
RG-Beleggerslease en twee nieuwe euro-obligatiefondsen.
De in het verslagjaar geleverde inspanningen op het gebied van
integrale financiële advisering weerspiegelen zich in de cijfers.
De afzet van particuliere levenproducten groeide met 24 (28)% tot
f 1,3 (1,0) miljard. Het marktaandeel van de lokale banken nam
daardoor toe tot 13,4 (12,4)%. Ook is goed te zien dat de Rabo
bank in toenemende mate een beleggersbank wordt. Het via het
commissionairsbedrijf bewaarde vermogen steeg met 41 (22)% tot
f 26,8 (19,0) miljard. Deze sterke stijging houdt in belangrijke mate
verband met de groeiende voorkeur van klanten om zelf een beleg
gingsportefeuille op te bouwen, dan wel uit te breiden. Daarnaast
bracht een groot aantal nieuwe beleggers hun portefeuille onder bij
de lokale Rabobanken. Een en ander resulteerde in een verdubbeling
van het aantal effecten- en optieorders tot 1,8 miljoen. Een succes
was ook de sterke groei van orders via de Rabo Orderlijn tot
385.000 (154.000). De aanhoudende belangstelling van klanten om
in individuele fondsen te beleggen resulteerde in een geringere animo
voor beleggingsfondsen. Een positieve uitzondering hierop vormden
de klikfondsen en de nieuwe euro-obligatiefondsen. Als gevolg van
de grote belangstelling voor deze producten nam het via de lokale
Rabobanken in de Robecofondsen belegde vermogen met f 1,5
(-0,5) miljard toe tot f 12,8 (11,3) miljard. Alles bij elkaar steeg het
door particulieren via de lokale Rabobanken in effecten belegde
vermogen in 1997 met f 9,3 (2,9) miljard tot f 39,6 (30,3) miljard.