ervan bewust te maken dat financiële planning loont en om de des kundigheid van de Rabobanken op dit terrein te benadrukken, ging in het verslagjaar onder de naam Rabobank Persoonlijk Financieel Advies® een omvangrijke publiciteitscampagne van start. Het product Rabobank Persoonlijk Financieel Advies® onderscheidt zich door een integrale benadering die begint met een zorgvuldige inventarisatie van de klantbehoefte. Dit resulteert in een financieel plan dat gebaseerd is op geïntegreerde adviezen over sparen, beleg gen, verzekeren, financieren en fiscaliteit. Een belangrijke voor waarde voor een kwalitatief goede invulling van deze vorm van dienstverlening is het continu up to date houden van de advisering. Deze moet tevens gebaseerd zijn op een vertrouwensrelatie tussen klant en bank, waarin het klantenbelang vooropstaat en waarin de deskundigheid van de financieel adviseur er borg voor staat dat optimaal in de behoeften van klanten wordt voorzien. De Rabo banken beschikken in dit verband over een groeiend aantal door de Federatie van Financiële Planners gecertificeerde financiële adviseurs. Eind 1997 waren dat er ruim 200. Zij kunnen putten uit de in de organisatie gebundelde financiële expertise van verzekeraar Interpolis (marktleider op het gebied van koopsompolissen), vermogensbeheerder Robeco Groep, IRIS [eiiectenresearch) en Schretlen Co (private banking). Innovatief productaanbod De vermogensmarkt vraagt om een innovatief productaanbod. Het verslagjaar gaf daarvan een reeks voorbeelden te zien. Zo kwam de Rabobank als eerste Nederlandse bank met de mogelijkheid om effectenorders 24 uur per dag via Internet door te geven, nadat het al eerder mogelijk was gemaakt om via dit medium de eigen effec tenportefeuille te raadplegen. Tevens kwam er een faciliteit beschik baar voor terugmelding van de uitvoering van beursorders via GSiM-telefoons en e-mail. Voor de actieve belegger werd Rabo Alert ingevoerd, een samen met Dow Jones Telerate opgezette elektronische berichtenservice met financiële informatie via pagers. In samen werking met de Robeco Groep en Interpolis werden nieuwe beleggingsproducten geïntroduceerd, zoals de Tante Agaath Obligatielening, de Cumulent Klikkoopsom, het Zelfzeker Pensioen, drie nieuwe klikfondsen (waaronder RG Eurotop 100 GarantFund), RG-Beleggerslease en twee nieuwe euro-obligatiefondsen. De in het verslagjaar geleverde inspanningen op het gebied van integrale financiële advisering weerspiegelen zich in de cijfers. De afzet van particuliere levenproducten groeide met 24 (28)% tot f 1,3 (1,0) miljard. Het marktaandeel van de lokale banken nam daardoor toe tot 13,4 (12,4)%. Ook is goed te zien dat de Rabo bank in toenemende mate een beleggersbank wordt. Het via het commissionairsbedrijf bewaarde vermogen steeg met 41 (22)% tot f 26,8 (19,0) miljard. Deze sterke stijging houdt in belangrijke mate verband met de groeiende voorkeur van klanten om zelf een beleg gingsportefeuille op te bouwen, dan wel uit te breiden. Daarnaast bracht een groot aantal nieuwe beleggers hun portefeuille onder bij de lokale Rabobanken. Een en ander resulteerde in een verdubbeling van het aantal effecten- en optieorders tot 1,8 miljoen. Een succes was ook de sterke groei van orders via de Rabo Orderlijn tot 385.000 (154.000). De aanhoudende belangstelling van klanten om in individuele fondsen te beleggen resulteerde in een geringere animo voor beleggingsfondsen. Een positieve uitzondering hierop vormden de klikfondsen en de nieuwe euro-obligatiefondsen. Als gevolg van de grote belangstelling voor deze producten nam het via de lokale Rabobanken in de Robecofondsen belegde vermogen met f 1,5 (-0,5) miljard toe tot f 12,8 (11,3) miljard. Alles bij elkaar steeg het door particulieren via de lokale Rabobanken in effecten belegde vermogen in 1997 met f 9,3 (2,9) miljard tot f 39,6 (30,3) miljard.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1997 | | pagina 31