Deze oorzaken zorgden ervoor dat de portefeuille woninghypotheken (inclusief de financiering van winkel-woonpanden) van de Rabobankorganisatie de f 100 miljard passeerde en uitkwam op f 106,2 (91,5) miljard. Met 16,1 (15,9)% was er ook qua groei percentage sprake van een record. Inmiddels staan er meer dan 1.000.000 Rabobankhypotheken bij particuliere klanten uit. De productie van nieuwe hypotheken bereikte met f27,3 (21,3) miljard een record. Het aantal nieuwe inschrijvingen bij het kadaster bedroeg 113.000 (104.000), terwijl daarenboven 62.000 (62.000) klanten de ruimte binnen hun hypothecaire inschrijving benut hebben. Rabo Vastgoed BV Deze dochteronderneming levert via de ontwikkeling en financiering van vastgoed projecten ondersteuning aan het financieringsbedrijfvan de lokale Rabobanken. Door met name bij grotere projecten, zoals op VINEX-locaties, actief te zijn, zorgt zij er voor dat de lokale banken klantwaarde kunnen realiseren door al in een vroeg tijdig stadium in te spelen op de grote financieringsbehoefte die de realisering van deze projecten met zich meebrengt. Rabo Vastgoed BV tekende in het verslagjaar voor de verkoop van 2.150 woningen, waarvan er 1.000 op VINEX-locaties worden gerealiseerd. De totale werkvoorraad van deze projectfinancier/ontwikkelaar nam toe met 10% tot f2,5 (2,3) miljard. Temidden van de steeds sterkere concurrentie op de hypotheekmarkt blijven de Rabobanken primair vanuit het klantbelang opereren. Zij zijn uit op een duurzame totaalrelatie met hun klanten. Daarbij gaat het in eerste instantie om het geven van het advies dat het beste past bij de mogelijkheden en behoeften van de klant, ook op langere termijn; niet om het zo snel mogelijk afsluiten van transacties. Het in 1997 geïntroduceerde label Rabobank Huis Hypotheek advies waaronder de Rabobanken in de markt opereren is daar een uitdrukking van. Om haar primaire oriëntatie op het belang van klanten te onder strepen kwam de Rabobankorganisatie het afgelopen jaar met een aanvulling op de gedragscode voor hypotheken. Verdere verbetering van de consumentenvoorlichting bij hypotheekadvisering staat daarin centraal. Inmiddels worden, in samenwerking met de andere hypotheekverstrekkers, voorbereidingen getroffen om te komen tot een nieuwe gedragscode hypothecaire financieringen. Ook wordt gezamenlijk gewerkt aan certificering van de hypotheekadviseurs. De Rabobankorganisatie ontwikkelde in het verslagjaar een interne certificering, die begin 1998 is geïmplementeerd. In het kader van een goede voorlichting werd wederom de landelijke Infodag Wonen georganiseerd, die evenals in voorgaande jaren tienduizenden bezoe kers trok. Op de Rabobanksite op Internet kwam uitgebreide infor matie over huis en hypotheek en bij inmiddels vijftig lokale banken werd de Rabobank WoonWijzer geplaatst. Dit is een zuil in de bank- hal met informatie over het lokale, regionale en landelijke woning aanbod, alsmede de corresponderende woon- en leefomgeving. De Rabobank WoonWijzer is ook op Internet te raadplegen. Om aan de groeiende diversiteit in klantenbehoeften tegemoet te komen werd in het verslagjaar een tweetal nieuwe hypotheken geïntroduceerd: de Vrije Keuze Hypotheek die een vaste maandlast, een lage rente en veel flexibiliteit combineert, alsmede de SpaarZeker Hypotheek, die een maximale zekerheid geeft over de opbouw van het voor aflossing gewenste kapitaal. Persoonlijk Financieel Advies De klanten van de Rabobanken krijgen in toenemende mate behoefte aan geïntegreerde financiële advisering met als doel hun financiële toekomst meer zelf te kunnen bepalen. De terugtredende overheid bijvoorbeeld is een van de redenen waarom steeds meer mensen zelf een toekomstvoorziening treffen. Om een grotere groep klanten

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1997 | | pagina 30