Verzekeren
Mede door de privatisering van de sociale zekerheid hebben bedrijven
een groeiende behoefte aan verzekeringen. Dit resulteerde in een stij
ging van verzekeringen op het gebied van collectieve voorzieningen.
De zakelijke klanten kiezen in toenemende mate voor schade- en
pensioenpolissen die bij Interpolis, het verzekeringsbedrijf van de
Rabobank, worden ondergebracht.
Leasing
Ondernemers die klant zijn bij de lokale Rabobanken hebben
behoefte aan een ruimer aanbod van /edsefaciliteiten.
Om daarin te voorzien ontwikkelde lease dochter De Lage Landen
samen met de bouwsector een /e#s<?product voor bouwmaterieel.
Tevens werd Shortlease voor bedrijfswagens geïntroduceerd.
Dankzij dit product is de minimum/e^seperiode voor bedrijfswagens
teruggebracht tot één dag.
De via de Rabobanken gerealiseerde /coproductie van De Lage
Landen stabiliseerde zich nagenoeg op een niveau van f 740 (760)
miljoen.
Dienstverlening aan particulieren
In de dienstverlening aan particulieren onderscheiden de lokale Rabo
banken drie clusters van klantenbehoeften die elk om een specifiek
bedieningsconcept vragen: financiële basisbehoeften, wensen op het
gebied van huis en hypotheek, alsmede een sterk toenemende
behoefte aan financiële planning. Voor elk type klantenbehoeften
staan speciale adviseurs opgesteld.
Klanten verlangen bij de vervulling van hun financiële basisbehoeften
in toenemende mate snelheid, toegankelijkheid en gemak.
Om de snelheid op te voeren hebben de Rabobanken ook in het
verslagjaar flink geïnvesteerd in een efficiëntere en geautomatiseerde
werkwijze. Hun toegankelijkheid werd eveneens vergroot. Klanten
kunnen nu op elk moment van de dag via verschillende kanalen bij
hun bank terecht. Daartoe werd ook de mogelijkheid van betalen en
sparen via Internet gelanceerd. De Rabobank is daarmee de eerste
grote bank in Nederland die een veilige methode voor Internet-
bankieren heeft. Een investering in gemak was de grootscheepse
invoering van het Rabo TotaalPakket, waarin financiële basis
producten zoals sparen, betalen, verzekeren en lenen zijn opgenomen.
Via het Rabo TotaalPakket, dat door 215.000 rekeninghouders werd
afgenomen, kunnen klanten voordelig en in één keer al hun een
voudige bankzaken regelen.
Betalingsverkeer
Het gebruik door klanten van doelmatiger betaalvormen nam in
het verslagjaar verder toe. Minder efficiënte instrumenten zoals kas
opnames en Eurocheques verloren opnieuw terrein. Het aandeel van
automatische en elektronische overboekingen door particulieren
groeide tot 61 (60)% van de in totaal 317 (298) miljoen transacties.
Klanten krijgen steeds meer belangstelling voor elektronisch ban
kieren. Na de uitbreiding van Rabobank Telebankieren tot Internet
in het najaar nam het aantal gebruikers gestaag toe. Eind vorig jaar
bedroeg het aantal particuliere klanten dat van Rabobank Tele
bankieren gebruikmaakt 150.000 (100.000).
Het gebruik van de Chipknip bleef achter bij de ramingen. De ver
wachting is dat het gebruik zal toenemen door meer toepassings
mogelijkheden, zoals 'chippen' bij parkeermeters en automaten.
Sparen
Hoewel de belangstelling voor beleggingsproducten groot was,
bleek een aanzienlijk deel van de klanten toch ook meer te sparen.