Verzekeren Mede door de privatisering van de sociale zekerheid hebben bedrijven een groeiende behoefte aan verzekeringen. Dit resulteerde in een stij ging van verzekeringen op het gebied van collectieve voorzieningen. De zakelijke klanten kiezen in toenemende mate voor schade- en pensioenpolissen die bij Interpolis, het verzekeringsbedrijf van de Rabobank, worden ondergebracht. Leasing Ondernemers die klant zijn bij de lokale Rabobanken hebben behoefte aan een ruimer aanbod van /edsefaciliteiten. Om daarin te voorzien ontwikkelde lease dochter De Lage Landen samen met de bouwsector een /e#s<?product voor bouwmaterieel. Tevens werd Shortlease voor bedrijfswagens geïntroduceerd. Dankzij dit product is de minimum/e^seperiode voor bedrijfswagens teruggebracht tot één dag. De via de Rabobanken gerealiseerde /coproductie van De Lage Landen stabiliseerde zich nagenoeg op een niveau van f 740 (760) miljoen. Dienstverlening aan particulieren In de dienstverlening aan particulieren onderscheiden de lokale Rabo banken drie clusters van klantenbehoeften die elk om een specifiek bedieningsconcept vragen: financiële basisbehoeften, wensen op het gebied van huis en hypotheek, alsmede een sterk toenemende behoefte aan financiële planning. Voor elk type klantenbehoeften staan speciale adviseurs opgesteld. Klanten verlangen bij de vervulling van hun financiële basisbehoeften in toenemende mate snelheid, toegankelijkheid en gemak. Om de snelheid op te voeren hebben de Rabobanken ook in het verslagjaar flink geïnvesteerd in een efficiëntere en geautomatiseerde werkwijze. Hun toegankelijkheid werd eveneens vergroot. Klanten kunnen nu op elk moment van de dag via verschillende kanalen bij hun bank terecht. Daartoe werd ook de mogelijkheid van betalen en sparen via Internet gelanceerd. De Rabobank is daarmee de eerste grote bank in Nederland die een veilige methode voor Internet- bankieren heeft. Een investering in gemak was de grootscheepse invoering van het Rabo TotaalPakket, waarin financiële basis producten zoals sparen, betalen, verzekeren en lenen zijn opgenomen. Via het Rabo TotaalPakket, dat door 215.000 rekeninghouders werd afgenomen, kunnen klanten voordelig en in één keer al hun een voudige bankzaken regelen. Betalingsverkeer Het gebruik door klanten van doelmatiger betaalvormen nam in het verslagjaar verder toe. Minder efficiënte instrumenten zoals kas opnames en Eurocheques verloren opnieuw terrein. Het aandeel van automatische en elektronische overboekingen door particulieren groeide tot 61 (60)% van de in totaal 317 (298) miljoen transacties. Klanten krijgen steeds meer belangstelling voor elektronisch ban kieren. Na de uitbreiding van Rabobank Telebankieren tot Internet in het najaar nam het aantal gebruikers gestaag toe. Eind vorig jaar bedroeg het aantal particuliere klanten dat van Rabobank Tele bankieren gebruikmaakt 150.000 (100.000). Het gebruik van de Chipknip bleef achter bij de ramingen. De ver wachting is dat het gebruik zal toenemen door meer toepassings mogelijkheden, zoals 'chippen' bij parkeermeters en automaten. Sparen Hoewel de belangstelling voor beleggingsproducten groot was, bleek een aanzienlijk deel van de klanten toch ook meer te sparen.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1997 | | pagina 27