voortvarend verder gewerkt aan een uitgekiende mix van verschil
lende distributiemethoden, geavanceerde informatiesystemen en
persoonlijk contact.
De mogelijkheid voor klanten om de bank langs elektronische weg te
benaderen werd uitgebreid met Internet-bankieren. Op de bedrijven-
site kwam nog meer informatie beschikbaar, zoals de 21e uitgave
van Cijfers Trends. Deze jaarlijkse Rabobankvisie op 75 branches
in het midden- en kleinbedrijf wordt door klanten ervaren als bencb-
tnark voor de sector.
Kennis delen met ondernemers en initiatieven ontwikkelen om het
ondernemen te vergemakkelijken zijn voor de lokale Rabobanken
belangrijke opdrachten. Zij organiseerden daartoe seminars op tal
van terreinen en participeerden in beurzen in vrijwel alle sectoren.
De voorbereiding op de monetaire eenwording in Europa was daar
bij een belangrijk thema. Om klanten te helpen de gevolgen van de
euro voor hun bedrijf in kaart te brengen werd een speciaal com
puterprogramma - de EuroVerkenner - ontwikkeld. Het in 1996
door de Rabobank ten behoeve van lokale ondernemers geïntrodu
ceerde Loko Spaarprogramma biedt mogelijkheden voor klanten
binding. Inmiddels zijn winkeliers op 35 plaatsen met het Loko
Spaarprogamma actief. Verwacht wordt dat dit aantal in de
komende tijd verdubbelt.
Ondernemen met Internet
De elektronische snelweg wordt voor het bedrijfsleven steeds belangrijker.
Ondernemers kunnen via TrefPunt, een Rabobankinitiatiefop Internet, hun diensten
en producten aanbieden. Tegen het einde van het verslagjaar waren 106 (32) van
deze lokale Trefpunten operationeel. In dat kader werden de eerste virtuele markt
plaatsen, zogeheten Winkelpunten, geopend.
Ondernemers kunnen op deze punten een eigen winkel starten. In de winkels
bestaat de mogelijkheid de aankopen direct via Internet te betalen. Daartoe werd
een proef voor direct betalen via Internet geïntroduceerd.
Agrarische sector
De klanten in de agrarische sector hebben te maken met grote
veranderingen, zoals de herstructurering in de tuinbouw en de
varkenshouderij. Daarnaast zorgen ook technologische vernieuwingen
voor een toenemende kapitaalsbehoefte van de bedrijven. Opvallend
is ook de groeiende vraag naar (groen)financieringen voor
omschakeling naar biologische landbouw. Dankzij de grote betrokken
heid bij en kennis van de sector konden de Rabobanken goed op
deze ontwikkelingen inspelen en bleef hun dominante marktpositie
behouden.
Aandacht voor getroffen varkenssector
De met de varkenspest en de reductie van de varkensstapel geconfronteerde
varkenshouders konden op gepaste aandacht rekenen. Met een analyse van de
financiële consequenties verschafte de Rabobank zakelijke informatie voor de
discussie over het aanvankelijke overheidsplan om het aantal varkens in één keer
met 25% terug te brengen. Becijferd werd dat veel ondernemers daardoor niet
meer in een meer duurzame en milieuvriendelijke productie zouden kunnen
investeren. Deze becijfering speelde een belangrijke rol in het politieke debat over
de inmiddels aangepaste plannen. In de gebieden met varkenspest ontplooide de
Rabobank tal van activiteiten om varkenshouders en hun organisaties zowel
materieel als in sociaal opzicht te ondersteunen. Individuele ondernemers die
financiële problemen ondervonden c'.q. nog zullen ondervinden bij het weer
opstarten van hun bedrijf konden en kunnen rekenen op maatwerk.