voortvarend verder gewerkt aan een uitgekiende mix van verschil lende distributiemethoden, geavanceerde informatiesystemen en persoonlijk contact. De mogelijkheid voor klanten om de bank langs elektronische weg te benaderen werd uitgebreid met Internet-bankieren. Op de bedrijven- site kwam nog meer informatie beschikbaar, zoals de 21e uitgave van Cijfers Trends. Deze jaarlijkse Rabobankvisie op 75 branches in het midden- en kleinbedrijf wordt door klanten ervaren als bencb- tnark voor de sector. Kennis delen met ondernemers en initiatieven ontwikkelen om het ondernemen te vergemakkelijken zijn voor de lokale Rabobanken belangrijke opdrachten. Zij organiseerden daartoe seminars op tal van terreinen en participeerden in beurzen in vrijwel alle sectoren. De voorbereiding op de monetaire eenwording in Europa was daar bij een belangrijk thema. Om klanten te helpen de gevolgen van de euro voor hun bedrijf in kaart te brengen werd een speciaal com puterprogramma - de EuroVerkenner - ontwikkeld. Het in 1996 door de Rabobank ten behoeve van lokale ondernemers geïntrodu ceerde Loko Spaarprogramma biedt mogelijkheden voor klanten binding. Inmiddels zijn winkeliers op 35 plaatsen met het Loko Spaarprogamma actief. Verwacht wordt dat dit aantal in de komende tijd verdubbelt. Ondernemen met Internet De elektronische snelweg wordt voor het bedrijfsleven steeds belangrijker. Ondernemers kunnen via TrefPunt, een Rabobankinitiatiefop Internet, hun diensten en producten aanbieden. Tegen het einde van het verslagjaar waren 106 (32) van deze lokale Trefpunten operationeel. In dat kader werden de eerste virtuele markt plaatsen, zogeheten Winkelpunten, geopend. Ondernemers kunnen op deze punten een eigen winkel starten. In de winkels bestaat de mogelijkheid de aankopen direct via Internet te betalen. Daartoe werd een proef voor direct betalen via Internet geïntroduceerd. Agrarische sector De klanten in de agrarische sector hebben te maken met grote veranderingen, zoals de herstructurering in de tuinbouw en de varkenshouderij. Daarnaast zorgen ook technologische vernieuwingen voor een toenemende kapitaalsbehoefte van de bedrijven. Opvallend is ook de groeiende vraag naar (groen)financieringen voor omschakeling naar biologische landbouw. Dankzij de grote betrokken heid bij en kennis van de sector konden de Rabobanken goed op deze ontwikkelingen inspelen en bleef hun dominante marktpositie behouden. Aandacht voor getroffen varkenssector De met de varkenspest en de reductie van de varkensstapel geconfronteerde varkenshouders konden op gepaste aandacht rekenen. Met een analyse van de financiële consequenties verschafte de Rabobank zakelijke informatie voor de discussie over het aanvankelijke overheidsplan om het aantal varkens in één keer met 25% terug te brengen. Becijferd werd dat veel ondernemers daardoor niet meer in een meer duurzame en milieuvriendelijke productie zouden kunnen investeren. Deze becijfering speelde een belangrijke rol in het politieke debat over de inmiddels aangepaste plannen. In de gebieden met varkenspest ontplooide de Rabobank tal van activiteiten om varkenshouders en hun organisaties zowel materieel als in sociaal opzicht te ondersteunen. Individuele ondernemers die financiële problemen ondervonden c'.q. nog zullen ondervinden bij het weer opstarten van hun bedrijf konden en kunnen rekenen op maatwerk.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1997 | | pagina 23