Voorwoord
De Rabobank is als coöperatie in het leven geroepen om mensen te
helpen bij hun economische ontwikkeling. De bank realiseert dit
door het aanbieden van een breed pakket financiële diensten die in
reële behoeften van de klanten voorzien. Zij is, behalve een brede
coöperatieve financiële dienstverlener die een hechte samenwerking
met klanten nastreeft, ook een maatschappelijk betrokken bank.
Het steunen van doeleinden van plaatselijk en algemeen belang is in
dit kader een wezenlijk aspect van ons werk. De Rabobank is
4
kortom een bank van en vóór mensen die uit is op een duurzame
relatie met klanten en de omgeving waarin zij opereren. Dat is het
thema van dit jaarverslag.
In Nederland is de Rabobank een lokaal georiënteerde bank.
Een bank die werkt in en voor de plaatselijke gemeenschap, met
een lage drempel voor de mensen. Zij staat midden in de lokale
samenleving en probeert haar activiteiten zo goed mogelijk aan te
sluiten bij de plaatselijke sociaal-economische omgeving. De bank
wil zo dicht mogelijk bij haar klanten staan. Internationaal richt de
Rabobank zich naast haar activiteiten op de financiële markten
vooral op economische sectoren, zoals food- en agribusiness en de
gezondheidszorg, die in primaire behoeften voorzien.
Het hoofddoel van de Rabobank is het dienen van de financiële
belangen van haar afnemers. De bank beoogt waarde te creëren
voor klanten. In het internationale jargon heet dat customer value.
In het Nederlands spreken we van klantwaarde. Dit uitgangspunt
betekent dat de Rabobank haar klanten diensten adviseert die het
beste bij hen passen en er niet op uit is producten af te zetten die
het gemakkelijkst verkopen, of het meeste opbrengen. De Rabo
bank biedt haar diensten tegen zo gunstig mogelijke tarieven aan.
Winst maakt de bank alleen om haar financiële dienstverlening
verder te verbeteren en haar continuïteit te waarborgen. De marges
behoeven niet hoger te zijn dan voor een gezonde ontwikkeling van
de bank nodig is.
Dat de primaire oriëntatie op het belang van klanten op prijs wordt
gesteld blijkt uit de cijfers. Dankzij de sterk toegenomen vraag van
klanten naar haar diensten en producten wist de Rabobankorgani-
satie haar activiteiten in 1996 fors uit te breiden. In het verslagjaar
werden 45.000 klanten met een bedrijfsfinanciering geholpen,
deden 10.000 nieuwe bedrijfsklanten een beroep op de diensten van
de bank, namen 165.000 particulieren een hypothecaire lening op,
deden 330.000 relaties één of meer effectentransacties, sloten
125.000 klanten één of meer levensverzekeringen af en voerde de
bank voor haar klanten ruim 1 miljard in- en uitgaande betalings
transacties uit. In procenten gemeten was er over de gehele linie
sprake van een forse groei. De kredietverlening nam toe met 14%
en de toevertrouwde middelen stegen met 8%. Het provisicbedrijf
groeide met 17% eveneens zeer fors. Ook de activiteiten op de
professionele financiële markten werden verder uitgebreid.