Om zich verder te bekwamen biedt Rabobank Nederland tal van
faciliteiten, waarvan door veel managers gebruik wordt gemaakt.
Zo studeerde in december 1996 de eerste lichting lokale Rabobank-
directeuren aan Nijenrode University af in het kader van de speciaal
voor de RabobankAcademie ontwikkelde MBA-leergang Onder
nemend bankieren. Ook in de komende jaren zullen steeds groepen
lokale directeuren deze tweejarige opleiding afronden. Dat geldt
ook voor het Executive MBA-programma dat door de Rotterdam
School of Management voor de cursisten van de RabobankAcademie
werd ontwikkeld. Om de managers van de lokale banken te onder
steunen, die betrokken zijn bij veranderingsprocessen die gericht
zijn op een verbetering van de lokale dienstverlening, werd de
workshop Het managen van veranderingen gegeven. Deze workshop
werd in 1996 door 125 managementteams van lokale Rabobanken
gevolgd.Voorts werd in het verslagjaar voor de individuele loopbaan
begeleiding van de lokale directeuren en de managers van Rabobank
Nederland het programma Management op weg naar 2000 opgezet.
Door middel van assessments en ontwikkelafspraken worden
optimale individuele loopbaantrajecten uitgezet. In het eerste jaar
van het bestaan gaf reeds een kwart van de directeuren van de
lokale banken zich voor dit programma op. Dankzij dit programma
ontstaat er organisatiebreed een goed overzicht van het potentiële
bestand van geschikte managers, waaruit bij de vervulling van
managementvacatures kan worden geput.
Werkgelegenheid
Na een aantal jaren van personeelsreductie ten gevolge van auto
matiseringsinspanningen en efficiencyoperaties nam het aantal
PERSONEELSBEZETTING RABOBANKORGANISATIE
VOLLEDIGE ARBEIDSPLAATSEN X 1000
LOKALE RABOBANKEN
RABOBANK NEDERLAND 8INNENLAND
DOCHTERS BINNENLAND
BUITENLAND
medewerkers in het verslagjaar met bijna 7,6 (-0,9)%, ofwel 2.838
(-352) toe. Tweederde van deze stijging deed zich voor bij de lokale
Rabobanken. Ze had verschillende oorzaken. De snelle groei van
het activiteitenniveau en de verbetering van de dienstverlening
vergden extra mensen, zowel in de adviessfeer als in de verwerking.
Zo moesten er ten behoeve van het segment Financiële Advisering
binnen twee jaar ruim 300 nieuwe adviseurs worden gevonden.
Deze konden deels via opleiding uit de eigen gelederen worden
gerecruteerd en moesten deels van buiten worden aangetrokken.
Extra mensen werden ook ingezet omdat de ontwikkeling van een aan
tal geautomatiseerde systemen meer tijd vergde dan werd verwacht.
Onderzoek onder de lokale Rabobanken wees uit dat de groei van
het medewerkersbestand voor twee derde een gevolg was van de