De mensen in de Rabobank
In het streven naar een duurzame relatie met klanten en
met de maatschappelijke omgeving spelen de mensen in
de Rabobankorganisatie een doorslaggevende rol. Daarbij
gaat het niet alleen om de veertigduizend professionals,
medewerkers en managers in binnen- en buitenland,
maar ook om de meer dan vierduizend bestuurders van
de circa vijfhonderd zelfstandige,coöperatieve lokale
Rabobanken. Gekozen uit en door de leden bevorderen zij
dat het belang van leden en klanten en de betrokkenheid
bij de lokale omgeving daadwerkelijk inhoud krijgen.
De medewerkers in 1996
In de missie die de Rabobank zich heeft gesteld spelen medewerkers
een essentiële rol. Geen klanttevredenheid zonder tevreden mede
werkers. Een belangrijk onderdeel van het beleid is er dan ook op
gericht een coalitie te vormen tussen medewerkers en klanten;
anders gezegd, om bij de medewerkers echte verbondenheid met en
betrokkenheid bij de klant te scheppen. Ten einde de tevredenheid
van de eigen medewerkers te peilen werd in het verslagjaar
opnieuw een grootscheeps onderzoek onder het personeel van de
Rabobankorganisatie gehouden. Vrijwel alle ondervraagde mede
werkers voelen zich bij hun werk betrokken en doen het werk met
plezier. Een ruime meerderheid is tevreden over rechten en plichten.
De betrokkenheid bij klanten - een wezenlijk onderdeel van de