Ook in de overspannen woningmarkt van 1996 hebben de lokale
Rabobanken, zoals steeds, primair vanuit het klantenbelang
geopereerd. Als relatiebank gaat het hen er niet om om zo snel
mogelijk een transactie af te sluiten, maar om de klant een advies te
geven dat perfect past bij diens mogelijkheden en behoeften, ook op
de langere termijn. Geen van beide, noch de klant, noch de bank, is
erbij gebaat als er later problemen komen doordat bij een rente
stijging de lasten te hoog oplopen. De toegevoegde waarde van de
Rabobanken ligt erin samen met de klant van tevoren duidelijkheid
te verschaffen over wat de consequenties van bepaalde keuzes kun
nen zijn. Dit vereist goede voorlichting vooraf. Op dat punt hebben
de Rabobanken in het verslagjaar een grote inspanning geleverd.
Zo werd opnieuw een landelijke Infodag Wonen georganiseerd, die
wederom tienduizenden bezoekers trok. De in 1995 als experiment
gestarte Hypotheek Infolijn werd in het begin van het verslagjaar
grootschalig geïntroduceerd. En bij een aantal Rabobanken is een
begin gemaakt met de plaatsing van de Rabobank Woonwijzer.
Dit zijn informatiezuilen waarop niet alleen een overzicht wordt
gegeven van de beschikbare koophuizen in de regio, maar ook van
de woon- en leefomgeving van de desbetreffende panden, zoals
scholen en winkelvoorzieningen.
Ook werden ten behoeve van de klanten nieuwe hypotheekproduc
ten ontwikkeld. In oktober werd de OpMaat Hypotheek geïntrodu
ceerd. Een uiterst flexibele hypotheekvorm, die zowel op het
moment van afsluiten als later optimaal kan worden aangepast aan
de financiële behoeften van klanten. Zij kunnen bijvoorbeeld kiezen
uit meer of minder aflossen, looptijd verlengen of verkorten, sparen
of beleggen, of een combinatie van beide. Na de succesvolle lance
ring van de OpMaat Hypotheek waarvoor al meteen grote belang-