volume lag 10 (5)%-punten boven de groei van de markt. Eén op
de drie uitgaande betalingen wordt inmiddels via het zeer efficiënte
en voordelige product Eurobetaling verricht.
Verzekeren
De premie-omzet van de door de lokale Rabobanken voor bedrij
ven afgesloten schadeverzekeringen liet in het verslagjaar een lichte
stijging zien. Bij pensioenverzekeringen was sprake van een
stabilisatie. De zakelijke klanten van de Rabobanken kiezen in toe
nemende mate voor schade- en pensioenpolissen die bij Interpolis,
het verzekeringsbedrijf van de Rabobank, worden ondergebracht.
Leasing
De bedrijfsklanten van de lokale Rabobanken doen voor lease
producten in toenemende mate een beroep op De Lage Landen, de
op dit terrein gespecialiseerde dochter van de Rabobankorganisatie.
De via de Rabobanken afgesloten leasetransacties van De Lage
Landen stegen in het verslagjaar met 66,3 (-5,2)% tot f 760 (457)
miljoen. Inmiddels loopt 57,3 (41,7)% van de binnenlandse lease
transacties van deze dochteronderneming via het Rabobankkanaal.
Financiële basisbehoeften particulieren
Klanten hebben steeds meer behoefte aan financiële dienstverlening
die zich onderscheidt door snelheid en gemak. Dit vereist een zeer
efficiënte, in toenemende mate geautomatiseerde werkwijze, waarin
apparaten, telecommunicatie en directmail een steeds grotere plaats
innemen. Toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, heldere com
municatie en niet in de laatste plaats een gunstige prijs-kwaliteit-
verhouding zijn daarbij de doorslaggevende criteria voor een duur
zame relatie met de klant.
Een voorbeeld van verbeterde toegankelijkheid is het in 1996 bij
een aantal Rabobanken doorgevoerde nieuwe bankhalconcept van
de 'geholpen zelfbediening'. Deze bedieningsformule gaat uit van
een inrichting van de bankhal waarin de klassieke balie en snelkas
plaatsmaken voor automaten en adviesplekken. De eenvoudige
geldtransacties vinden zo veel mogelijk via apparaten plaats, waarbij
klanten desgewenst geholpen kunnen worden door cliëntadviseurs.
De adviseurs krijgen daardoor op hun beurt meer armslag om
klanten actief te benaderen en te adviseren over producten, zoals
betalen, sparen, verzekeren en consumptief krediet.
De snel voortgaande technologische ontwikkeling zal de toeganke
lijkheid nog aanmerkelijk vergroten. Klanten zullen in de toekomst
op elk willekeurig moment, en ongeacht waar ze zich bevinden, bij
hun bank terechtkunnen. De Rabobank heeft daartoe in het verslag
jaar belangrijke stappen gezet. Zo is een begin gemaakt met de
uitbouw van Internet-faciliteiten en is met voortvarendheid door
gewerkt aan het opzetten van een volledig nieuwe elektronische
infrastructuur waardoor klanten op termijn via alle denkbare com
municatiemiddelen, zoals bankautomaten, (draadloze) telefoon,
computer en tv, financiële producten kunnen afnemen en advies
kunnen inwinnen. Onderdeel van die infrastructuur is onder meer
een geheel nieuw complex van informatiesystemen voor het betalings
verkeer. Dit is in het verslagjaar goeddeels gereedgekomen en biedt
grote voordelen: spaar- en betaalrekeningen zullen systeemtechnisch
gelijk zijn; opdrachten zullen sneller worden verwerkt; en de meeste
informatie zal real time beschikbaar komen.
Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van elektronisch betalen
en bankieren vormde de introductie van de Chipknip, die in het
laatste kwartaal van 1996 massaal aan klanten werd uitgeleverd.