bijeenkomsten over de elektronische snelweg en de Chipknip.
Deze actieve benadering is onderdeel van het beleid om ondernemers
zo goed mogelijk bij het ondernemen behulpzaam te zijn. De erva
ring leert dat klanten een dergelijke benadering zeer op prijs stellen.
Ook op andere wijze helpen de Rabobanken hen bij de realisering
van hun ambities. Zo is ten behoeve van lokale ondernemers het
Loko Spaarprogramma in de markt gezet.
Dit initiatief volgde rechtstreeks uit een enquête onder MKB-
bedrijven, die uitwees dat er grote behoefte was aan instrumenten
om de lokale koopkracht te binden. Het verslag van deze enquête,
met de titel Van trend naar rendement, vond als onderdeel van
Cijfers en Trends zijn weg naar tal van bedrijfsrelaties en organisaties
in het MKB. Ook de inspanningen van de Rabobank in relatie tot
Internet illustreren dit streven. Er kwam een bedrijvenadviessite en
er werd via het door de Rabobank opgerichte TrefPunt Nederland
een begin gemaakt met het inrichten van lokale, virtuele markt
plaatsen op Internet. Tegen het einde van het verslagjaar waren
32 van deze lokale TrefPunten operationeel.
Onder de grotere bedrijven hebben de Rabobanken in 1996 hun
sterke marktpositie ruimschoots weten te behouden. Ook hier blijkt
hun kracht te liggen in de wijze van benaderen van klanten.
Onder het motto Samen nog sterker werd uitvoerig onderzocht hoe
de relatie met klanten verder kan worden verdiept. Het onderzoek
geeft aan dar grotere ondernemingen vooral vragen om kennis van
branche en bedrijf, betrokkenheid, zorgvuldigheid, snelheid en een
actieve, anticiperende houding. Ondernemers verwachten dat hun
bankier ondernemerschap toont, als volwaardige partner in hun
netwerk meedenkt en op het juiste moment met ideëen en voor
stellen komt.