1 april De financiële autoriteiten in Nieuw-Zeeland hebben de Rabobank een vergunning
gegeven om in dit land, behalve via haar Australische dochter PIBA, ook met een eigen
2 vestiging te bankieren.
3
4
5
6
7
10
11
12
13
14
15
16
17
18 april De Rabobank biedt voortaan haar private banking-klanten de mogelijkheid om via twee
Luxemburgse 'parapluiefondsen', Rabobank Select Fund en Rabobank Holland Fund, te
19 beleggen in aandelen, obligaties en geldmarktprodukten.
De voorschotrente wordt door de Nederlandsche Bank (DNB) verlaagd tot 2%. Hiermee
20 heeft dit rentetarief het laagste niveau van na de Tweede Wereldoorlog bereikt. DNB ver
laagt eveneens de speciale-beleningsrente, tot 2,7%. Deze stappen van DNB zijn mogelijk
door de kracht van de gulden.
doelgericht en systematisch op de financiële behoeften van hun
klanten in te spelen en elke schakel van het dienstverleningsproces
daarop af te stemmen. Deze werkwijze heeft belangrijk bijgedragen
tot de groei die de banken in het verslagjaar hebben gerealiseerd.
Dienstverlening aan bedrijven
Naast groeiende volumina vormen ook stijgende marktaandelen een
goede graadmeter voor klanttevredenheid. De Rabobanken kunnen
op de bedrijvenmarkt wat dit betreft terugkijken op een voor
spoedige gang van zaken in het verslagjaar.
In de kleinzakelijke markt slaagden ze er niet alleen in hun domi
nante positie vast te houden, ook was er in een aantal deelgebieden
sprake van duidelijke groei. Bovendien namen de bestaande klanten
meer producten af. Van de ruim vierhonderdduizend ondernemingen
die bankieren bij de Rabobank behoort driekwart tot de klein
zakelijke markt. Dergelijke aantallen zijn slechts naar tevredenheid
te bedienen met een juiste mix van verschillende distributiekanalen,
geavanceerde informatiesystemen en persoonlijk contact. In 1996 is
met voortvarendheid verder gewerkt aan de optimalisering van deze
mix. Doel is de bedrijvenadviseur in staat te stellen meer tijd te
steken in het creëren van toegevoegde waarde voor de klant.
Daarin past de actieve benadering van ondernemers op basis van
een inventarisatie van hun specifieke behoeften, zoals elektronisch
betalen, fiscaliteit en erfopvolging. In speciale seminars worden
deze vraagstukken voor groepen ondernemers uitgewerkt. In het
verslagjaar werden op die manier tal van succesvolle bijeenkomsten
over uiteenlopende onderwerpen georganiseerd. Deze varieerden van
regionale manifestaties in samenwerking met MKB-Nederland en
het ministerie van Economische Zaken over lastenverlichting tot