De markt van de lokale Rabobanken
Het succes van een coöperatieve bankorganisatie wordt
gemeten aan de tevredenheid van klanten. Een van de
maatstaven voor klanttevredenheid is de ontwikkeling
van het activiteitenniveau. Vanuit dit gezichtspunt mogen
de lokale Rabobanken met voldoening terugkijken op
1996. Door alert in te spelen op de toegenomen vraag
naar diensten en producten maakten zij in het verslagjaar
een sterke groei door. De resultaten werden zoals steeds
aangewend voor een verdere uitbouw van de dienst
verlening.
Toenemende klantoriëntatie als sleutel tot een duurzame relatie
Ooit was bankieren relatief eenvoudig. Banken beperkten zich er
toe overtollige middelen uit de markt te halen en deze te trans
formeren in krediet voor partijen die daar behoefte aan hadden.
Aan de grondstof zelf veranderde weinig tijdens dit proces. Ook de
lokale Rabobanken vinden in deze transformatiefunctie hun
oorsprong, maar zij wisten daar vanuit hun coöperatieve opdracht
altijd een extra dimensie aan toe te voegen. Zij werden opgericht
om dat krediet zo voordelig mogelijk te verschaffen aan boeren en
andere kleine ondernemers die geen toegang tot de financiële
markten hadden. Voor de Rabobanken is de transformatiefunctie
dan ook steeds met een emancipatiefunctie verbonden geweest.