opzicht, maar juist ook ten aanzien van persoonlijke voorkeuren en
maatschappelijke omstandigheden.
Deze ontwikkeling laat zien waarom de Rabobank de afgelopen
jaren zoveel werk gemaakt heeft van de kanteling van haar bedrijf
van een meer productgerichte naar een meer marktgerichte organi
satie, waarin toenemende oriëntatie op de groeiende diversiteit aan
financiële behoeften van klanten de sleutel is tot een bestendige
relatie.
Customer value door goede invulling adviesfunctie
Om werkelijk toegevoegde waarde te kunnen leveren wordt een
goede invulling van de adviesfunctie steeds belangrijker.
Daarvoor is een aantal verklaringen te geven. De groeiende
behoefte van klanten aan maatwerk vraagt in toenemende mate om
de inzet van samengestelde producten. Daarnaast gebeurt het meer
en meer dat instrumenten die voor grote(re) bedrijfsklanten zijn
ontwikkeld, voor een groter deel van de markt toegankelijk worden
gemaakt. Dit alles voorziet weliswaar in steeds specifiekere behoef
ten, maar vergt door een grotere complexiteit ook meer advieskracht
en begeleiding. Dat geldt tevens voor het aanreiken van oplossingen
die zijn toegesneden op de persoonlijke omstandigheden en levens
fasen waarin klanten zich bevinden. Een starter heeft aan heel
andere zaken behoefte dan een ondernemer die zijn bedrijf wil
verkopen. Ook in de particuliere sector wordt het volgen van het
levensritme belangrijker. Bij elke levensfase hoort een aangepast
pakket. En dankzij persoonlijke adviezen worden vaak nog maar
latent aanwezige behoeften zichtbaar gemaakt.
Ook de opkomst van geavanceerde financieringsmethoden en de toe
nemende behoefte bij ondernemingen om zich buiten de bankbalans
om, maar wel via bemiddeling van de bank, rechtstreeks op de