Voorwoord
De transformatie van de Rabobank in een nog sterker op de klant
gerichte organisatie is in volle gang. Over de hele linie wordt ons
bankbedrijf gekanteld. We veranderen van een distributie
organisatie, die tot voor kort vooral van achter de balie opereerde,
in een organisatie die zowel feitelijk als mentaal vóór de balie naast
de klant staat. In die organisatie staat niet het aanbod van onze
produkten centraal. De specifieke wensen en behoeften van onze
klanten en het vermogen daarvoor passende oplossingen te zoeken;
daar gaat het om. Het jaar 1995 stond in het teken van de
belangrijkste voorwaarde om die transformatie succesvol door te
kunnen voeren: het scheppen van de kaders voor een optimale
ontmoeting tussen klant en bank. Dat is dan ook tevens het thema
van dit jaarverslag.
In het verslagjaar werden tal van activiteiten ondernomen om het
moment van die ontmoeting voor klant en bank zo geslaagd
mogelijk te maken en om te smeden tot een duurzame band.
Daarmee werd succes geboekt. Dankzij de verder toegenomen
vraag van klanten naar onze diensten en produkten heeft de Rabo
bank haar activiteiten opnieuw aanzienlijk weten uit te breiden.
De kredietverlening groeide met 8 (10)%, terwijl de aanwas van
toevertrouwde middelen met eveneens 8 (5)% flink hoger was.
Net als in het jaar daarvoor groeide de kredietverlening aan
particulieren - voornamelijk woningfinancieringen - het sterkst.
Dankzij de opnieuw zeer krachtige afzet van woninghypotheken
werd ons aandeel in deze markt verder verbeterd. Op het gebied
van de effectendienstverlening werd opnieuw vooruitgang geboekt.
Het volume van het commissionairsbedrijf ging met een kwart
omhoog. De afzet van levensverzekeringen kende eveneens een
forse groei. Als bank van het grote internationaal opererende
bedrijfsleven werd onze positie versterkt door tal van maatwerk
constructies voor klanten, waarmee optimale financieringsoplos
singen konden worden geboden. Op de professionele financiële
markten werd succesvol geopereerd. Het obligatiebedrijf en het
derivatenbedrijf hadden beide een uitstekend jaar. De positie op
de professionele aandelenmarkt werd versterkt door de overname
van de Nederlandse vestiging van Swiss Bank Corporation.
Ook de financiële resultaten ontwikkelden zich voorspoedig, al was
de groei iets minder uitbundig dan in 1994. Dat kwam vooral door
de toegenomen concurrentie op de spaarmarkt en de afschaffing,
respectievelijk verlaging van de particuliere en zakelijke betaal-
tarieven. De toename van het resultaat vóór belastingen en van de
nettowinst bedroeg respectievelijk 7 (11)% en 11 (14)%.
De Rabobank is behalve bank ook een coöperatie met leden. In lijn
met de geschetste omvorming van het bankbedrijf in een sterk
klantgerichte organisatie ontwikkelt zich ook de vernieuwing van
de coöperatie. Een belangrijk vraagstuk in dit verband is de inhoud
van het lidmaatschap. In 'het verslagjaar werden belangrijke stappen
gezet om de richting te verkennen van een eigentijdse invulling van
onze coöperatieve beginselen.