De markt van Rabobank Nederland
Het bankbedrijf van Rabobank Nederland heeft zich in
korte tijd ontwikkeld tot een internationaal gerespec
teerde speler op het terrein van corporate, investment en
private banking. Deze wholesalebank binnen de Rabo-
bankorganisatie richt zich daarbij selectief op specifieke
bedrijfstakken, zoals de internationale food- en agrisector,
de gezondheidszorg, nutsbedrijven en telecommunicatie,
alsmede op krachtige financiële marktpartijen. Om de
kansen van deze strategie in een proces van voortschrij
dende economische globalisering maximaal te kunnen
benutten zal nog meer scherpte in de marktbenadering
worden aangebracht.
Een mondiale oriëntatie
Het oude concept van een bank die vanuit haar Nederlandse thuis
basis internationaal de vleugels uitslaat is verlaten. In snel tempo is
het Centrale Bankbedrijf, zoals het wholesalebankbedrijf van Rabo
bank Nederland intern heet, bezig zich om te vormen tot een speler
met een mondiale oriëntatie die vanuit centers of competence in de
belangrijkste handelsblokken van de wereld opereert.
Een sterke drijfveer achter deze gewijzigde marktbenadering is de
globalisering van de wereldeconomie. Dit proces wordt in belang
rijke mate gevoed door de snelle ontwikkelingen op het gebied van