voor de in her segment opererende medewerkers, workshops om de verkoopeffectiviteit te vergroten, een speciaal georganiseerde Verko persdag en de introductie van nieuwe verkoopondersteunende syste men. Deze systemen bieden de adviseur en zijn bank ook een beter beeld van de kostenopbouw. Om klanten een nog concurrerender hypotheekprodukt te kunnen aanbieden zullen de kosten verder worden beperkt. Financiële Advisering Voor de complexere financiële wensen en verlangens staan bij de lokale Rabobanken speciale financiële adviseurs opgesteld. Hun belangrijkste taak is het om klanten pro-actief te benaderen en scherp in beeld te krijgen waar ze in financieel opzicht staan, waar ze naar toe willen, welke risico's ze daarbij willen nemen en welke fiscale aspecten daarbij een rol spelen. Vervolgens ontwikkelen de adviseurs een samenhangende oplossing, waarin het beleggen van grote spaarvolumes, de inrichting van effectenportefeuilles en het afsluiten van levensverzekeringen aan de orde komen. Een bijzondere discipline in dit verband wordt gevormd door pri vate banking-activiteiten voor zeer vermogende klanten, die een oplossing zoeken voor hun vaak zeer complexe financiële situatie. Dit doet zich bijvoorbeeld voor bij directeuren-grootaandeelhou ders die hun bezit van de hand willen doen. De lokale Rabobanken roepen daarbij veelal de assistentie in van Schreden Co. te Amsterdam, de private bank van de Rabobank- organisatie, die mede door deze duwkracht vanuit de organisatie in het verslagjaar een sterke groei heeft doorgemaakt. De aan deze bank in beheer gegeven vermogens verdubbelden bijna. De in het kader van de segmentformule doorgevoerde aanpak van speciale adviseurs voor het segment Financiële Advisering werpt duidelijk vruchten af. De adviseurs maken voor een systematische inventarisatie van klantenbehoeften onder meer gebruik van een expertsysteem om goed onderbouwde, oplossingsgerichte adviezen te kunnen geven. Klanten blijken erg enthousiast over deze benade ring, hetgeen zich mede vertaalt in veel hogere verkoopresultaten. De zogeheten Allfinanz-middelenstroom uit effecten, levensverzeke ringen en sparen zwol duidelijk aan. De samenstellende delen van die stroom gedragen zich daarbij als communicerende vaten. Zo werd een lagere inleg in de Robeco- fondsen gecompenseerd door een hogere inleg op spaarrekeningen en een sterke toename van het volume van het commissionairsbe- drijf met ruim 25%. Deze groei vloeit in belangrijke mate voort uit de succesvolle samenwerking met de Robeco Groep op het gebied van de effectendienstverlening. Ook de afzet van levensverzekeringen kende een forse groei. Dat blijkt onder meer uit een verdubbeling van de produktie van koop sompolissen van f 200 miljoen naar ruim f 400 miljoen. De Rabo- bankorganisatic bekleedt via haar verzekeringsdochter Interpolis een toonaangevende positie in deze markt. Als reactie op het slechte beursklimaat in 1994 daalde in 1995 met name de animo voor vastrentende beleggingsfondsen behoorlijk. Als gevolg hiervan nam het via de lokale Rabobanken in de Robecofondsen belegde vermogen met f 0,3 miljard af tot f I 1,8 (12,1) miljard. De groei van het commissionairsbedrijf bewijst dat een toenemend aantal van onze klanten besluit zelf een beleggings portefeuille op te bouwen of deze uit te breiden. Hoewel de Rabo bank tot voor kort een relatief bescheiden positie op het gebied van

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1995 | | pagina 39