Eigen Huis
Een groot deel van de particulierenmarkt bestaat uit klanten die
behoefte hebben aan financiële dienstverlening in relatie tot de aan
schaf of het bezit van een eigen woning.
De duidelijke afbakening van het segment Eigen Huis maakt een
vlotte en soepele invoering van de daarop toegesneden segmentfor
mule bij de lokale Rabobanken mogelijk. In het segment Eigen
Huis speelt de woninghypotheek uiteraard de hoofdrol. De hypo-
thekenmarkt is vooral een markt van het juiste moment. In de hier
voor genoemde segmentformule gaat het er dan ook om dat
moment, waarop vaak een beslissing voor jaren wordt genomen, zo
goed mogelijk te benutten en voor klant en bank tot een geslaagde
ontmoeting te maken. Een belangrijk middel daartoe is het inzetten
van speciale hypotheekadviseurs die de klanten actief benaderen
met woningfinancieringen en andere op de eigen woning betrekking
hebbende produkten, zoals verzekeringen. Het succes van de
nieuwe segmentaanpak heeft zich in het verslagjaar vertaald in een
groei van het marktaandeel bij hypotheken.
In 1994 vertoonde de hypotheekmarkt een spectaculaire groei door
een lage kapitaalmarktrente in de eerste helft van het jaar.
Dit tempo kon in de eerste zes maanden van het afgelopen jaar niet
worden volgehouden. In de tweede helft van 1995 daalde de rente
opnieuw fors en kon de opgaande lijn weer worden opgepikt.
Per saldo steeg de portefeuille particuliere woninghypotheken van
de plaatselijke Rabobanken en de Rabohypotheekbank tot f 69,9
(60,7) miljard. De dienstverlening aan klanten werd in het verslag
jaar verder uitgebreid. In de loop van het jaar werd een begin
gemaakt met de Hypotheek Infolijn en in november werd het
Overbruggingsplan gelanceerd. Dit biedt klanten binnen bepaalde