1 juli Na de formele overdracht van de Nederlandse vestiging van SBC Nederland aan Rabobank
Nederland gaat de nieuwe dochter onder de naam Rabo Effectenbank van start.
2 Het op 16 april 1994 in Marrakech ondertekende GATT-akkoord treedt in werking.
Dit akkoord voorziet in een verdere liberalisering van de internationale handel in diensten
3 en agrarische produkten.
6 juli In het spoor van recordbrekende stijgingen van de Amerikaanse Dow Jones-index eindigt
de Amsterdamse EOE-index, graadmeter voor de ontwikkeling van de beurskoersenvoor
7 het eerst in de historie boven de 440 punten.
12 juli De Rabobank opent een kantoor in de Taiwanese hoofdstad Taipei. De opening wordt
verricht door Hoofddirectielid Visser.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakt bekend dat in de periode april - juni de
18 werkloosheid het laagste peil sinds eind 1993 heeft bereikt. De forse groei van het arbeids
aanbod als gevolg van (her)intredende vrouwen en ex-WAO-ers voorkomt echtereen nog
19 juli sterkere daling van de werkloosheid.
Verzekeren
Verzekeringsprodukten vormen een belangrijk onderdeel in het pak
ket financiële diensten dat de Rabobank in het basissegment van de
markt voor particulieren aanbiedt. Om beter te kunnen concurreren
is stroomlijning van het huidige aanbod noodzakelijk. Automatise
ring speelt daarbij een belangrijke rol. De vereenvoudiging moet
uitmonden in een pakketpolis, waarin alle particuliere schadepolis-
sen kunnen worden opgenomen. Deze 'Alles in één Polis' zal medio
1996 op de markt komen.
De premie-omzet van de via lokale Rabobanken bij Interpolis
ondergebrachte particuliere polissen steeg in 1995 met 33,1
(11,9)% tot f 1.900 (1.427) miljoen. Hiervan had f 460 (447) mil
joen betrekking op schadepolissen en f 1.440 (980) miljoen op
levensverzekeringen.
In totaal ging de door Interpolis binnen en buiten de Rabobank-
organisatie gerealiseerde premie-opbrengst uit particuliere polissen
met 28,4 (11,8)% omhoog tot f 2.151 (1.675) miljoen.
Consumptief krediet
Het totaal uitstaande volume aan doorlopende kredieten en per
soonlijke leningen steeg in 1995 tot f 2,3 (2,2) miljard.
Deze gematigde groei houdt verband met het feit dat Rabobank-
klanten steeds meer afzien van de traditionele consumptieve leen-
vormen, zoals een persoonlijke lening of een doorlopend krediet.
In plaats daarvan nemen ze een stukje extra hypotheek of maken ze
gebruik van kredietvormen die gekoppeld zijn aan de betaalreke
ning of hun betaalkaart. Ook de achterblijvende consumptieve
bestedingen spelen in dit verband een rol.