1 juli Na de formele overdracht van de Nederlandse vestiging van SBC Nederland aan Rabobank Nederland gaat de nieuwe dochter onder de naam Rabo Effectenbank van start. 2 Het op 16 april 1994 in Marrakech ondertekende GATT-akkoord treedt in werking. Dit akkoord voorziet in een verdere liberalisering van de internationale handel in diensten 3 en agrarische produkten. 6 juli In het spoor van recordbrekende stijgingen van de Amerikaanse Dow Jones-index eindigt de Amsterdamse EOE-index, graadmeter voor de ontwikkeling van de beurskoersenvoor 7 het eerst in de historie boven de 440 punten. 12 juli De Rabobank opent een kantoor in de Taiwanese hoofdstad Taipei. De opening wordt verricht door Hoofddirectielid Visser. Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakt bekend dat in de periode april - juni de 18 werkloosheid het laagste peil sinds eind 1993 heeft bereikt. De forse groei van het arbeids aanbod als gevolg van (her)intredende vrouwen en ex-WAO-ers voorkomt echtereen nog 19 juli sterkere daling van de werkloosheid. Verzekeren Verzekeringsprodukten vormen een belangrijk onderdeel in het pak ket financiële diensten dat de Rabobank in het basissegment van de markt voor particulieren aanbiedt. Om beter te kunnen concurreren is stroomlijning van het huidige aanbod noodzakelijk. Automatise ring speelt daarbij een belangrijke rol. De vereenvoudiging moet uitmonden in een pakketpolis, waarin alle particuliere schadepolis- sen kunnen worden opgenomen. Deze 'Alles in één Polis' zal medio 1996 op de markt komen. De premie-omzet van de via lokale Rabobanken bij Interpolis ondergebrachte particuliere polissen steeg in 1995 met 33,1 (11,9)% tot f 1.900 (1.427) miljoen. Hiervan had f 460 (447) mil joen betrekking op schadepolissen en f 1.440 (980) miljoen op levensverzekeringen. In totaal ging de door Interpolis binnen en buiten de Rabobank- organisatie gerealiseerde premie-opbrengst uit particuliere polissen met 28,4 (11,8)% omhoog tot f 2.151 (1.675) miljoen. Consumptief krediet Het totaal uitstaande volume aan doorlopende kredieten en per soonlijke leningen steeg in 1995 tot f 2,3 (2,2) miljard. Deze gematigde groei houdt verband met het feit dat Rabobank- klanten steeds meer afzien van de traditionele consumptieve leen- vormen, zoals een persoonlijke lening of een doorlopend krediet. In plaats daarvan nemen ze een stukje extra hypotheek of maken ze gebruik van kredietvormen die gekoppeld zijn aan de betaalreke ning of hun betaalkaart. Ook de achterblijvende consumptieve bestedingen spelen in dit verband een rol.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1995 | | pagina 36