lagere kosten leiden. Mede dankzij de steeds intensievere samen
werking met de lokale Rabobanken steeg de premie-opbrengst van
bedrijfsverzekeringen (inclusief pensioen- en ongevallenverzekerin
gen) bij Interpolis met 12,1 (2,7)% tot f 853 (761) miljoen.
Leasing en factoring
Het beleid om het bedrijf van Rabobankdochter De Lage Landen -
specialist op het gebied van leasing en factoring - sterker op de
zakelijke klanten van de plaatselijke Rabobanken te richten is suc
cesvol. In drie jaar tijds heeft een verdrievoudiging van de leasepro-
duktie van De Lage Landen plaatsgevonden. De ontwikkeling in
1995 was positief door de succesvolle introductie van auto- en
truckleasing via de lokale Rabobanken.
Op het gebied van vastgoedlease werd in het verslagjaar de stij
gende lijn van de afgelopen jaren voortgezet, ondanks de in dat jaar
geïntroduceerde fiscale restricties. Internationaal ontwikkelen de
activiteiten zich eveneens voorspoedig. Het Europese netwerk van
De Lage Landen werd in 1995 uitgebreid met een kantoor in
Madrid.
De totale leaseportefeuille van De Lage Landen (inclusief buiten
land) steeg met 17 (15)% tot f4,6 (3,9) miljard. De totale facto-
ringomzet van De Lage Landen nam met 30 (33)% toe tot f 6,9
(5,2) miljard.
Financiële basisbehoeften particulieren
In de particulierenmarkt heeft praktisch iedereen in meer of min
dere mate behoefte aan financiële basisprodukten, zoals betalen,
sparen, consumptief lenen en verzekeren. Dit onderdeel van de
markt kenmerkt zich door een massaal aanbod van relatief eenvou
dige, gestandaardiseerde produkten, toenemende concurrentie en
steeds prijskritischer klanten. Hierdoor staan de marges onder grote
druk. Veel van het reeds eerder ingezette vernieuwingsbeleid van de
Rabobank heeft tot doel de verhouding tussen kosten en opbreng
sten zodanig te verbeteren dat een optimale dienstverlening van
onze klanten gewaarborgd kan blijven. Dit is slechts mogelijk door
zo goed mogelijk gebruik te maken van nieuwe technologische ont
wikkelingen en een meervoudige distributie. Centraal in onze
dienstverlening stond en staat de persoonlijke advisering door
klantadviseurs. De uitdaging is echter de adviseurs daar in stelling
te brengen waar de hoogste toegevoegde waarde voor de klant te
behalen is. Daar waar dit niet het geval is stellen klanten in toene
mende mate prijs op dienstverlening via apparaten in de bankhal,
telefoon en andere elektronische verbindingsmogelijkheden.
De klantadviseur wordt zo steeds minder betrokken bij eenvoudige
transacties en krijgt meer tijd voor persoonlijke advisering. Deze
ontwikkeling wordt verder gestimuleerd door een sterke vereenvou
diging van het produktenpakket zonder afbreuk te doen aan de
keuzevrijheid van de klant.
De combinatie van kwalitatief hoogwaardige persoonlijke advise
ring alsmede de inzet van andere distributievormen, zoals de pc, de
telefoon, zelfbedieningsapparaten en direct mail, leidt tot een maxi
male bereikbaarheid en toegankelijkheid voor de klant.