lagere kosten leiden. Mede dankzij de steeds intensievere samen werking met de lokale Rabobanken steeg de premie-opbrengst van bedrijfsverzekeringen (inclusief pensioen- en ongevallenverzekerin gen) bij Interpolis met 12,1 (2,7)% tot f 853 (761) miljoen. Leasing en factoring Het beleid om het bedrijf van Rabobankdochter De Lage Landen - specialist op het gebied van leasing en factoring - sterker op de zakelijke klanten van de plaatselijke Rabobanken te richten is suc cesvol. In drie jaar tijds heeft een verdrievoudiging van de leasepro- duktie van De Lage Landen plaatsgevonden. De ontwikkeling in 1995 was positief door de succesvolle introductie van auto- en truckleasing via de lokale Rabobanken. Op het gebied van vastgoedlease werd in het verslagjaar de stij gende lijn van de afgelopen jaren voortgezet, ondanks de in dat jaar geïntroduceerde fiscale restricties. Internationaal ontwikkelen de activiteiten zich eveneens voorspoedig. Het Europese netwerk van De Lage Landen werd in 1995 uitgebreid met een kantoor in Madrid. De totale leaseportefeuille van De Lage Landen (inclusief buiten land) steeg met 17 (15)% tot f4,6 (3,9) miljard. De totale facto- ringomzet van De Lage Landen nam met 30 (33)% toe tot f 6,9 (5,2) miljard. Financiële basisbehoeften particulieren In de particulierenmarkt heeft praktisch iedereen in meer of min dere mate behoefte aan financiële basisprodukten, zoals betalen, sparen, consumptief lenen en verzekeren. Dit onderdeel van de markt kenmerkt zich door een massaal aanbod van relatief eenvou dige, gestandaardiseerde produkten, toenemende concurrentie en steeds prijskritischer klanten. Hierdoor staan de marges onder grote druk. Veel van het reeds eerder ingezette vernieuwingsbeleid van de Rabobank heeft tot doel de verhouding tussen kosten en opbreng sten zodanig te verbeteren dat een optimale dienstverlening van onze klanten gewaarborgd kan blijven. Dit is slechts mogelijk door zo goed mogelijk gebruik te maken van nieuwe technologische ont wikkelingen en een meervoudige distributie. Centraal in onze dienstverlening stond en staat de persoonlijke advisering door klantadviseurs. De uitdaging is echter de adviseurs daar in stelling te brengen waar de hoogste toegevoegde waarde voor de klant te behalen is. Daar waar dit niet het geval is stellen klanten in toene mende mate prijs op dienstverlening via apparaten in de bankhal, telefoon en andere elektronische verbindingsmogelijkheden. De klantadviseur wordt zo steeds minder betrokken bij eenvoudige transacties en krijgt meer tijd voor persoonlijke advisering. Deze ontwikkeling wordt verder gestimuleerd door een sterke vereenvou diging van het produktenpakket zonder afbreuk te doen aan de keuzevrijheid van de klant. De combinatie van kwalitatief hoogwaardige persoonlijke advise ring alsmede de inzet van andere distributievormen, zoals de pc, de telefoon, zelfbedieningsapparaten en direct mail, leidt tot een maxi male bereikbaarheid en toegankelijkheid voor de klant.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1995 | | pagina 33