In her segment van de grotere bedrijven blijft een intensief persoon
lijk contact van de relatiebeheerders met de ondernemers voorop
staan. Daarnaast speelt ook in dit deel van de markt het inzetten
van technologie een steeds grotere rol, zoals bij het aanbod van
geavanceerde produkten. De grotere bedrijven hebben in toene
mende mate behoefte aan produkten en diensten die oorspronkelijk
zijn ontwikkeld voor de bediening van het grote internationaal
opererende bedrijfsleven, zoals derivaten voor het beperken van
rente- en valutarisico's, (internationaal) cash management, lease
constructies en bemiddeling bij fusies en overnames. Het afgelopen
jaar is veel aandacht besteed aan de internationale dienstverlening.
Im- en exporteurs werden actief benaderd door de Dutch Desks van
onze buitenlandse kantoren. In het kader van de Europese Dienst
verlening werd een grootscheepse actie georganiseerd om het
buitenlands betalingsverkeer van internationaal actieve klanten te
optimaliseren.
Agrarische sector
De agrarische wereld maakt een moeilijke tijd door. In een aantal subsectoren zit
het tij nog steeds behoorlijk tegen. De Rabobank heeft zich daarom in het verslag
jaar sterk ingezet vooreen verdere verlenging van de tijdelijke, in 1993 ingevoerde
mogelijkheid om aflossingen op leningen onder garantie van het Borgstellings
fonds uit te stellen. De regeling werd met een jaar verlengd, waardoor bedrijven in
problemen weer wat meer lucht hebben gekregen. Een ander punt waar de Rabo
bank in 1995 voor ijverde was het schrappen van een voorgenomen overheids
maatregel die een zware hypotheek zou hebben gelegd op de financierbaarheid
van met name de intensieve veehouderij. Het kabinet wilde bij verkoop van bedrij
ven buiten familieverband en bij niet-verplaatsing van de activiteiten de mestrech-
ten met 50% afromen. Dit plan werd uiteindelijk teruggenomen nadat de Rabo
bank haar bezwaren hiertegen luid en duidelijk kenbaar had gemaakt
De sterke betrokkenheid van de Rabobank bij de agrarische sector kreeg in het ver
slagjaar ook op heel ongebruikelijke wijze gestalte. Door de hoge waterstand van
de grote rivieren werd evacuatie van alle levende have uit de bedreigde gebieden
noodzakelijk. Medewerkers van de Rabobankorganisatie bemanden samen met
andere betrokkenen in Roermond in het gebouw van verzekeringsdochter Inter
polis een noodbureau, waar boeren telefonisch gratis terechtkonden met vragen
over de afwikkeling van de door de watersnood opgelopen schade. Mede op voor
stel van de Rabobank werd ten behoeve van bedrijven die al in een zwakke finan
ciële situatie verkeerden, en waarvoor het hoge water de nekslag zou hebben bete
kend, een vangnet in het kader van het Borgstellings fonds gespannen. Zelf stortte
de Rabobankorganisatie f5 miljoen in een eigen watersnoodfonds, waaruit aan
gedupeerde leden, waaronder veel boeren en tuinders, een uitkering werd verstrekt.
Ook op andere terreinen ondersteunde de Rabobank de agrarische sector in het
verslagjaar. Zo werden financiële bijdragen gegeven aan een reeks van initiatieven
gericht op de ontwikkeling van efficiëntere en milieuvriendelijker produktiemetho-
den in de land- en tuinbouw. Voorts leverde de Rabobank een forse bijdrage aan
het door de Stichting TerZake georganiseerde Nationale Landbouwdebat over de
marsroute naar een duurzame landbouw in ons land.
Starters
De Rabobank is als coöperatieve bank voortgekomen uit het initia
tief van ondernemende mensen die iets wilden opbouwen. Startende
ondernemers hebben dan ook onze bijzondere belangstelling.
In het verslagjaar is een reeks activiteiten ontwikkeld die erop
gericht zijn de dienstverlening van de Rabobank aan starters verder
te versterken.