In her segment van de grotere bedrijven blijft een intensief persoon lijk contact van de relatiebeheerders met de ondernemers voorop staan. Daarnaast speelt ook in dit deel van de markt het inzetten van technologie een steeds grotere rol, zoals bij het aanbod van geavanceerde produkten. De grotere bedrijven hebben in toene mende mate behoefte aan produkten en diensten die oorspronkelijk zijn ontwikkeld voor de bediening van het grote internationaal opererende bedrijfsleven, zoals derivaten voor het beperken van rente- en valutarisico's, (internationaal) cash management, lease constructies en bemiddeling bij fusies en overnames. Het afgelopen jaar is veel aandacht besteed aan de internationale dienstverlening. Im- en exporteurs werden actief benaderd door de Dutch Desks van onze buitenlandse kantoren. In het kader van de Europese Dienst verlening werd een grootscheepse actie georganiseerd om het buitenlands betalingsverkeer van internationaal actieve klanten te optimaliseren. Agrarische sector De agrarische wereld maakt een moeilijke tijd door. In een aantal subsectoren zit het tij nog steeds behoorlijk tegen. De Rabobank heeft zich daarom in het verslag jaar sterk ingezet vooreen verdere verlenging van de tijdelijke, in 1993 ingevoerde mogelijkheid om aflossingen op leningen onder garantie van het Borgstellings fonds uit te stellen. De regeling werd met een jaar verlengd, waardoor bedrijven in problemen weer wat meer lucht hebben gekregen. Een ander punt waar de Rabo bank in 1995 voor ijverde was het schrappen van een voorgenomen overheids maatregel die een zware hypotheek zou hebben gelegd op de financierbaarheid van met name de intensieve veehouderij. Het kabinet wilde bij verkoop van bedrij ven buiten familieverband en bij niet-verplaatsing van de activiteiten de mestrech- ten met 50% afromen. Dit plan werd uiteindelijk teruggenomen nadat de Rabo bank haar bezwaren hiertegen luid en duidelijk kenbaar had gemaakt De sterke betrokkenheid van de Rabobank bij de agrarische sector kreeg in het ver slagjaar ook op heel ongebruikelijke wijze gestalte. Door de hoge waterstand van de grote rivieren werd evacuatie van alle levende have uit de bedreigde gebieden noodzakelijk. Medewerkers van de Rabobankorganisatie bemanden samen met andere betrokkenen in Roermond in het gebouw van verzekeringsdochter Inter polis een noodbureau, waar boeren telefonisch gratis terechtkonden met vragen over de afwikkeling van de door de watersnood opgelopen schade. Mede op voor stel van de Rabobank werd ten behoeve van bedrijven die al in een zwakke finan ciële situatie verkeerden, en waarvoor het hoge water de nekslag zou hebben bete kend, een vangnet in het kader van het Borgstellings fonds gespannen. Zelf stortte de Rabobankorganisatie f5 miljoen in een eigen watersnoodfonds, waaruit aan gedupeerde leden, waaronder veel boeren en tuinders, een uitkering werd verstrekt. Ook op andere terreinen ondersteunde de Rabobank de agrarische sector in het verslagjaar. Zo werden financiële bijdragen gegeven aan een reeks van initiatieven gericht op de ontwikkeling van efficiëntere en milieuvriendelijker produktiemetho- den in de land- en tuinbouw. Voorts leverde de Rabobank een forse bijdrage aan het door de Stichting TerZake georganiseerde Nationale Landbouwdebat over de marsroute naar een duurzame landbouw in ons land. Starters De Rabobank is als coöperatieve bank voortgekomen uit het initia tief van ondernemende mensen die iets wilden opbouwen. Startende ondernemers hebben dan ook onze bijzondere belangstelling. In het verslagjaar is een reeks activiteiten ontwikkeld die erop gericht zijn de dienstverlening van de Rabobank aan starters verder te versterken.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1995 | | pagina 29