Deze segmentering, die ook in de interne structuur van de Rabo
bank tor uitdrukking komt, biedt de gelegenheid zeer doelgericht en
systematisch het eigen werkterrein tegemoet te treden en elke scha
kel van het dienstverleningsproces, van marktverkenning,
behoefteninventarisatie, produktontwikkeling, klantbenadering tot
de begeleiding van klantadviseurs, daarop af te stemmen.
Dienstverlening aan bedrijven
Van de ruim vierhonderdduizend ondernemingen die bankieren bij
de lokale Rabobanken behoort driekwart tot het segment van het
kleinere bedrijfsleven.
f'
Het is een semi-massamarkt die zowel om standaardoplossingen als
om kwalitatief hoogstaande persoonlijke dienstverlening vraagt.
so Om daar op die schaal op een efficiënte wijze aan te kunnen vol
doen werd in het verslagjaar bij een groot aantal lokale Rabo
banken overgeschakeld op een nieuw bedieningsconcept. Dit con
cept is erop gericht de effectiviteit van de dienstverlening zodanig
op te voeren dat de klant en de bank er beide profijt van hebben.
De ruggegraat van dit concept is een combinatie van informatise
ringssystemen die een betere klantenkennis en -advisering mogelijk
maken en een mix van moderne marketingtechnieken, waarin een
directe communicatie met de klant een hoofdrol speelt. Die combi
natie levert de bedrijvenadviseurs meer inzicht in de specifieke
behoeften van hun klanten en meer mogelijkheden om daar op het
juiste moment adequaat op in te spelen.
Dit alles moet ertoe bijdragen dat er een cultuur ontstaat waarin de
klanten hun bankadviseur beschouwen als ondernemer onder de
ondernemers, die op elke gewenste plek het complete pakket bank
diensten kan aanbieden.