Deze segmentering, die ook in de interne structuur van de Rabo bank tor uitdrukking komt, biedt de gelegenheid zeer doelgericht en systematisch het eigen werkterrein tegemoet te treden en elke scha kel van het dienstverleningsproces, van marktverkenning, behoefteninventarisatie, produktontwikkeling, klantbenadering tot de begeleiding van klantadviseurs, daarop af te stemmen. Dienstverlening aan bedrijven Van de ruim vierhonderdduizend ondernemingen die bankieren bij de lokale Rabobanken behoort driekwart tot het segment van het kleinere bedrijfsleven. f' Het is een semi-massamarkt die zowel om standaardoplossingen als om kwalitatief hoogstaande persoonlijke dienstverlening vraagt. so Om daar op die schaal op een efficiënte wijze aan te kunnen vol doen werd in het verslagjaar bij een groot aantal lokale Rabo banken overgeschakeld op een nieuw bedieningsconcept. Dit con cept is erop gericht de effectiviteit van de dienstverlening zodanig op te voeren dat de klant en de bank er beide profijt van hebben. De ruggegraat van dit concept is een combinatie van informatise ringssystemen die een betere klantenkennis en -advisering mogelijk maken en een mix van moderne marketingtechnieken, waarin een directe communicatie met de klant een hoofdrol speelt. Die combi natie levert de bedrijvenadviseurs meer inzicht in de specifieke behoeften van hun klanten en meer mogelijkheden om daar op het juiste moment adequaat op in te spelen. Dit alles moet ertoe bijdragen dat er een cultuur ontstaat waarin de klanten hun bankadviseur beschouwen als ondernemer onder de ondernemers, die op elke gewenste plek het complete pakket bank diensten kan aanbieden.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 1995 | | pagina 28